fredag den 7. oktober 2011

Endelig bryn i NJ

Var fredag (7/10) på feltarbejde ved moseområderne vest for Hou i Sydøstvendsyssel. Gennem de sidste 14 dage har jeg rendt rundt i masser af birke/pilesump ved Hou/Hals, som syntes oplagt til at huse Hvidbrynet Løvsanger, som der har været flere end normalt af i år. Derfor har jeg gået meget og lyttet, men uden held - før nu. Ved et lille vandhul ved Galtrimmen ved Hou hører jeg et bryn kalde en enkelt gang. Et minuts tid senere kalder den flere gange igen. Jeg går hen til krattet og ser nu fuglen fouragere fint lige over mig i et birketræ. Min spejlrefleks ligger dog desværre i bilen, som står parkeret mange hundrede meter væk. Med arbejdskameraet får jeg dog noget video af kaldet.

Hvidbrynet Løvsanger var det absolut største hul på min NJ-liste, hvorfor fundet lunede ekstra. I øvrigt det femte bryn, jeg finder i 2011, som måske bliver det bedste år nogensinde i DK for arten?


Stemningsbillede fra bryn-krattet, Galtrimmen, Hou, 7/10-11.


Stor Rovedderkop (Dolomedes fimbriatus), Melholt Rimmer, 7/10-11. Arten er ikke så satans almindelig, men jeg har fundet den ved flere vandhuller i Hals Mose/Melholt Rimmer - området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar