tirsdag den 6. december 2011

Napoleon's Gull

Hermed nogle flere billeder af Bonapartemågen, som pt holder til i Hirtshals. Lørdag sås fuglen raste rigtig fint i henved en halv time (ved 15.30-tiden) på Østhavnen efter at have været meget besværlig hele dagen.


Min eneste tidligere obs af Bonapartemåge var næsten samme sted 8/11-1995. På det tidspunkt var jeg i 9. klasses-praktik på Vejlernes Økologisk Feltstation og twitchede fuglen sammen med de ansatte på feltstationen; Henrik Haaning Nielsen og nu afdøde Dennis Broe Nielsen samt militærnægteren Esben Colding Broe.
Sammen med legendariske (og også afdøde) Olvar Læssøe, som var den første der så 300 arter i DK, lagde vi ud med at twiche Kohejren ved Ove Sø, som var den første twitchable af denne art i DK. Herefter kørte vi op og så Napoleonsmågen, som jeg som totalt rookie vist kom til at kalde arten flere gange den dag, hvis man skal tage HHN´s ord for gode varer. Derudover fik jeg også Havørn, Lomvie og Sortstrubet Lom som nye arter samme dag, mens jeg dog ikke krydsede den Sodfarvede Skråpe, som "onde Dennis" åbenbart forsøgte at bilde mig ind lå og rastede inde i havnen. Igen husker jeg det ikke selv, men har fået det refereret af HHN....
Bonapartemåge, ad. vidr, Hirtshals Havn, 3/12-2011.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar