mandag den 2. juli 2012

Ventet hejre

Onsdag aften den 27/6 var jeg en tur ude på østkysten af Vendsyssel for at lede efter den Rosenstær, han havde set ved Aså aftenen før. Efter at have tjekket stæreflokkene ved Aså igennem uden held kørte vi ned til Geraa, hvor der var en del Hvidklirer og ca. 25 Almindelige Ryler samt en Mosehornugle, der fløj rundt over engene syd for Borgmestermolen. Dermed det fjerde sted, hvor jeg ser arten i juni i år, hvilket tyder på et godt yngleår. Der blev desuden kigget langt efter gårsdagens Silkehejre fra Jerup Strand, som vi mente, det var muligt ville vælge turen ned langs østkysten i forbindelse til dens exit mod varmere himmelstrøg.

Herefter kørte vi ned til Koldkær, hvor der er en overnatningsplads for Stære. Stedet bød ultimo juni 2002 på en flot adult han Rosenstær. Igen i år var der masser af Stære - anslået 15.000. Lige da vi steg ud af bilen, fik jeg øje på en hvid fugl i 15 meters højde flyvende mod syd direkte imod os. Efter at have fået kikkerten på fuglen, sagde jeg relativt stille og konstaterende til min far "dér kommer Silkehejren", hvorefter han også løftede kikkerten og svarede "ja, det gør den da også". Jeg fik nogle røvskud af fuglen, som fortsatte mod syd. Hvis vi havde villet, kunne vi nok have indhentet fuglen nede ved Nordmandshage og derved tilføjet endnu en art til lokalitetens artliste, men vi fokuserede på at få tjekket de mange stære bedst muligt for Rosenstær uden det dog bar frugt.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar