lørdag den 29. december 2012

Sokoke

Er dette mon ensbetydende med, at forsikringen ikke dækker?

Arabuko-Sokoke Forest er det største sammenhængende område med den kystskov, der for få hundrede år dækkende næsten hele kysten fra Mozambique i syd til det sydlige Somalia i nord. Cirka halvdelen af skovens samlede areal på 420 km2 ligger inden for Arabuko-Sokoke NP. Skoven ligger ca. 120 km nord for Mombasa og består for størstedelens vedkommende af brachystegia-træer også kendt som Miombo. Skoven huser en del endemiske fuglearter, såsom Sokoke Scops Owl, Clarke's Weaver, Sokoke Pipit, Amani Sunbird og Sokoke Akalat. I periferien af skoven er der desuden Malindi Pipit, som er endemisk til kystområder i Kenya og den sydlige del af Somalia.

Disse ovennævnte seks fuglearter samt den endemiske Golden-rumped Elephant Shrew var mine target-arter i skoven. Derfor hyrede jeg en guide fra det lokale bureau Spinetail Safaris til at guide mig i skoven 11. december. Min far og søster, som var mine rejsekammerater på Kenya-turen, besluttede sig for at tage med på ekskursionen, hvilket de senere fortrød ret bitterligt, da varmen inde i den ret lysåbne skov var ret ekstremt allerede fra morgenstunden af.

Vores guide var den meget kompetente, årvågne og anbefalelsesværdige Willy Nganda Kombe, som kendte skoven som sin egen bukselomme. Dagen startede godt, idet vi i løbet af en halv time havde set elefantspidsmusen. I løbet af dagen så vi en hun af Amani Sunbird og Malindi Pipit samt om aftenen en Sokoke Scops Owl, mens de andre endemer glimrede ved deres fravær. Dog hørte Willy en overflyvende Clarke's Weaver, hvilket jeg dog ikke kunne bruge til noget. Derfor besluttede jeg mig for at tage endnu morgen i skoven 14. december. Her fik vi føjet Sokoke Akalat til listen, mens hverken Clarke's Weaver eller Sokoke Pipit lod sig se på trods af, at vi traskede rundt og forsøgte at lette piberen fra skovbunden i sammenlagt ca. seks timer i 37 graders varme!

11. december 2012

Golden-rumped Elephant Shrew, Sokoke Forest, 11/12-2012. Desværre fik jeg ikke noget der kan betegnes som brugbart billedmateriale af kræet.

Forest Batis, male, Sokoke Forest, 11/12-2012.


Allerede klokken 08.00 var det ca. 35 grader i skyggen. Her kigges der på Scaly Babbler.

 Der er ca. 120 elefanter i skoven. Heldigvis larmer de så meget, at se ikke kan overrumple én.

Amani Sunbird, hun, Sokoke Forest, 11/12-2012.

Mombasa Woodpecker, Sokoke Forest, 11/12-2012.

 Frokost i Gede, 11/12-2012. Friskfanget Black Snapper med sovs og ris samt en cola var lige det, jeg trængte til efter morgenens strabadser.

Malindi Pipit, i nærheden af Arabuko Swamp, Sokoke Forest, 11/12-2012.

Coastal Cisticola, i nærheden af Arabuko Swamp, Sokoke Forest, 11/12-2012.

Sokoke Scops Owl, rød fase, Sokoke Forest, 11/12-2012.



African Barred Owlet, Sokoke Forest, 11/12-2012.


 Trætte mennesker. Fra venstre: Vores driver Samson, min far og min søster. Ventetid, mens Willy finder Sokoke Scops Owl.

14. december 2012

East Coast Akalat ssp. sokokensis, Sokoke Forest, 14/12-2012.



Amani Sunbird, male, Sokoke Forest, 14/12-2012.

Chestnut-fronted Helmetshrike, Sokoke Forest, 14/12-2012.

Dark-backed Weaver, Sokoke Forest, 14/12-2012.

Willy og Miombo-helvede!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar