tirsdag den 19. maj 2015

Vestenvindshelvede!

Maj har sandt for dyden ikke levet op til sit ry som årets bedste fuglemåned. Køligt vejr og mere eller mindre konstante vinde fra nordlige og vestlige retninger har bevirket, at stort set alle de varmeelskende, sjove arter enten er udeblevet eller er registreret i antal meget under vanligt niveau. Endvidere har rov- og småfugletrækket i Jylland været meget begrænset. For undertegnede har det ikke været en lige så stor katastrofe som for mange andre (fx folk i Skagen), da jeg kun har haft relativt få obstimer til min rådighed.
Ulvedybet er blevet besøgt et par gange, hvilket har givet godt med Pomeransfugle, Temmincksryler og Store Præstekraver samt enkelte Dvær- og Krumnæbbede Ryler.


Min hidtil eneste tur til Skagen i år var i tirsdags (12/5), hvor jeg tog en morgentur til Grenen. Hverken Rødrygget Svale eller Citronvip kunne opdrives, men til gengæld kom først en Mosehornugle, siden en Hedehøg og til sidst en Steppehøg flyvende forbi mig, mens jeg sjokkede rundt ude i den nye strandeng.
Hedehøg, 2K hun, Grenen, Skagen, 12/5-2015.

Steppehøg, 2K, Grenen, Skagen, 12/5-2015. Ifølge RoC formentlig dagens anden Steppehøg, da den første havde hak i begge vinger og var mere farvet.


Klokken 10 begyndte regnen, og efter et par timers venten vendte jeg kareten og kørte mod syd til Ulvedybet, hvor jeg bl.a. kunne notere 128 Temmincksryler og 35 Pomser.


Den 6/5 forsøgte jeg mig med en lille tur til Frederikshavn-området om morgen, inden jeg skulle på feltarbejde ved Asaa. Det gav absolut ingen hits, hvorfor jeg brugte lidt tid på at fotografere.
Agerhøne, Frederikshavn, 6/5-2015.

Stenpikker, han Elling Strandenge, 6/5-2015.

Om morgenen 1/5 havde jeg et par timer til rådighed, inden jeg skulle til min søsters fødselsdag i Aalborg omkring middag. Det kølige, stille vejr fra en østlig retning fik mig til at køre til Hirtshals. Jeg håbede på Hvidnæbbet Lom eller Brilleand, men på trods af mange trækkende Sortænder og Rødlommer var der ikke gevinst. Kort tid efter, at jeg havde forladt Hirtshals kunne LP dog melde om en østtrækkende adamsii, hvilket var pænt trælst.
 
 
Tornirisk klædt i til dagen passende farver, Hirtshals Øststrand, 1/5-2015.

Den 28/4 var ALM og jeg ved Nordmandshage for at finde Islom, Vendehals etc. Vejret var dog alt for godt, og det var stort set intet træk. Den sædvanlige Sorthovedede Måge, fem Ringdrosler, en Græshoppesanger, en Broget Fluesnapper og en Grønspætte var således dagens klart bedste fugle.

Sorthovedet Måge, ad. sodr. han, Nordmandshage, 28/4-2015.

Ringdrosler, Nordmandshage, 28/4-2015.

Bramgås ses i stadigt større antal i det nordjyske, og 27/4 sås en efter vendsysselske forhold imponerende flok på anslået 3700 fugle på Gjølvej. Hverken Dværgcanadagås, Dværggås eller Rødhalset Gås kunne opdrives i flokken :-(
Bramgæs, Ulvedybet, 27/4-2015. Flok på 3700 fugle på Gjølvej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar