lørdag den 12. september 2015

Hjelmskal og Tredækker-reprise

Mandag efter arbejde i indeværende uge var jeg på en smuttur sammen med SSC og ALM til Juelstrup Sø for dels at se den stationære Aftenfalk og dels se den nyligt udmeldte Hjelmskallesluger. Førstnævnte lykkedes ikke, mens vi havde mere held med sidstnævnte foretagende. Efter en halv times venten med tilbageholdt åndedrag, lykkedes det endelig at finde den drønflotte Hjelmskallesluger i den allerøstligste del af søen. Hér svømmede fuglen rundt ganske alene og kunne til fulde nydes af os alle tre. Især SSC var synligt påvirket af situationen!
Skalleslugerens gule øje indikerer vel, at det er en han, mens jeg er usikker på alderen. Er det en ung han eller blot en ældre han i eklipsedragt? Fundet falder samtidigt med en fugl på Vangså Hede i Thy. Arten er vist nok ganske almindelig i fangenskab, gad vide, hvor de aktuelle fugle er undsluppet fra?
Resten af aftenen stod på pizza og en meget bedrøvelig landskamp.

Hjelmskallesluger, 1K? han, Juelstrup Sø, Denmark, 7/9-2015.

Den 2/9 var ca. 10 mand samlet til Tredækker-eftersøgning i Volsted Kær ved Støvring. Resultatet var fire Tredækkere, hvilket var godkendt, men også kun lige. Der var således mange oplagte marker, hvor der mod forventning ikke kunne trampes Tredækker op.
SSC i fuld ornat.

KCM, MCh, SSC, MoN, TL og GRØN nyder en øl ovenpå vellykket eftersøgning. KCM og TL fik begge ny art.


GRØN og SSC står og venter på den anden side af en dyb grøft, mens undertegnede laver det hårde arbejde.

Tredækker, Volsted Kær, Støvring, 2/9-2015. En ud af fire fugle på lokaliteten denne dag.

I går aflagde jeg igen Volsted Kær et kort besøg med det formål at vise to af mine kolleger Tredækker. Vi havde rigtig fine obs af en enkelt fugl, og det lykkedes mig at få et rigtig godt og pædagogiske røvskud af fuglen, hvis jeg selv skal sige det.
Tredækker, Volsted Kær, Støvring, 11/9-2015.

Endelig vil jeg lige dele nogle fotos fra en ekstremt flot tirsdag morgen, hvor jeg tilbragte et par timer sammen med ALM ude i Lille Vildmose.

Morgenudsigt mod sydøst fra Vårst, 8/9-2015.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar