mandag den 29. februar 2016

Endelig !!

En af mine helt store satsninger de seneste år har været at prøve at finde min egen sjove havdykand i Aalborg Bugt på Vendsyssels østkyst. Der er stort set altid massive forekomster af Sortænder i vinterhalvåret, hvorfor jeg altid har tænkt, at det nok skulle lykkes at finde en Amerikansk Sortand, hvis jeg bare blev ved med at led længe nok...
Lørdag aften stod den på besøg af gode venner og rigeligt med væskeindtag, hvilket resulterede i en ikke helt lille hovedpine om søndagen. Mine gæster overnattede, og af samme grund var Johanne og Emil sendt i eksil på Fyn hos svigerfamilien. Dette resulterede så til gengæld i, at jeg var billøs. Omkring kl. 14.30 søndag var den sidste gæst skippet afsted, og min far kom og hentede mig i Aalborg, hvorefter vi (efter et par reparations-cheeseburgere på MacD i Nørresundby) fortsatte ufortrødent ud til østkysten for at tjekke havdykænder på det blikstille hav.
De første par stop på strækningen mellem Hou og Hals var som sædvanligt frugtesløse, så kl. 16.30 landede vi på Hou Havn, hvor det hurtigt viste sig, at der faktisk var en del Sortænder, som det lod sig gøre at tjekke på ganske fornuftig vis. Efter tre kvarters panorering i skop får jeg øje på en Sortand, som godt nok har meget gult på næbbet på den helt rigtige måde. Hurtigt står det klart for mig, at fuglen vitterligt er en Amerikansk Sortand!
Efter en del panik i forbindelse med, at jeg skal anvise min far fuglen og videodokumentere den med min iphone gennem skopet, mister jeg fuglen flere gange, men finder den heldigvis igen og begge dele lykkes. Det kunne endvidere hurtigt erkendes, at fuglens hals var tydeligt kraftigere end ditto på de almindelige Sortænder, og på videoen fremgår også hvad jeg mener er den artstypiske display med åbent næb, hvilket jeg dog ikke bemærkede i felten.
Alt i alt en gennemfed oplevelse, at det efter dusinvis af forsøg, 50+ timer og måske 100.000 tjekkede Sortænder endelig lykkedes. Efter fortjeneste, hvis jeg selv skal sætte ord på :-)
Anden var endvidere første SU-fund og ædelart for undertegnede i næsten halvandet år, så det var ganske tiltrængt efter 2015, der bedst kan betegnes som et vaskeægte annus horibilis for mit vedkommende på fuglefronten.


På ovenstående kort kan det ses, ca. hvor fuglen lå i forhold til obsposten. Man kan med fordel også sidde syd for havnen på de høje klitter for at opnå bedre overblik.

Fundet ved Hou Havn udgør, såfremt det godkendes af SU, det 12. danske og femte nordjyske fund. Af nedenstående tabel hhv. kort fremgår samtlige nordjyske fund (inklusiv flere fund, der ikke er forelagt eller færdigbehandlet af SU), som jeg har kunnet finde frem til. Ikke-godkendte fund er skrevet med rød skrift.
Fundnr
Dato
Lokalitet
Finder
Bemærkninger
-
30/10 2007
Syrodde, Læsø
(øst-spids)
Palle A.F. Rasmussen
Under behandling af SU.
1
11-12/4 2009
Jegens Odde, Læsø (øst-spids)
Kent Olsen

-
16/4 2009
Danzigman, Læsø (øst-spids)
Palle A.F. Rasmussen
Under behandling af SU.
-
15/9 2009
Gl. Skagen
Sven Splitorff, Sverige
Meldt trækkende nordøst på birdalarm.se. Nok samme fugl set trækkende øst kort efter på Grenen af Erik Kramshøj. Aldrig forelagt SU.
1
28/12 2009
Syrodde, Læsø
(øst-spids)
Kent Olsen
 Vurderet som genganger.
2
9-22/4 2011
Grenen, Skagen
Knud Pedersen

2
17-22/9 2011
Grenen, Skagen
Knud Pedersen
Vurderet som genganger.
1
16/10 2011
Storedal, Læsø (nordkyst)
Kent Olsen
Vurderet som genganger, altså som samme individ set på øst-spidsen af Læsø i 2009. Afstand fra Jegens Odde til Storedal er ca. 8,5 km.
2
20/9-12/10 2012
Grenen, Skagen
Rolf Christensen
 Vurderet som genganger.
3
20-21/1 2013
Øster Hurup Havn
John Larsen

4
6/5-14/6 2014
Ejstrup/Tranum Strand
Peter Hedegaard Kristensen

-
13/10 2015
Tranum Strand
Peter Hedegaard Kristensen
Ikke forelagt SU.
-
13/2 2016
Lerup Strand, Tranum
Søren Knorr Søndergaard
Endnu ikke forelagt SU.
5
28/2 2016
Hou Havn
Rune Sø Neergaard
Endnu ikke forelagt SU.



Oversigtskort over de nordjyske fund af Amerikansk Sortand. Fundene på Læsø regnes som samme individ og tæller derfor kun som ét fund. Fund-datoer angivet i parentes er ikke godkendt af SU (enten ikke forelagt eller under behandling).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar