lørdag den 28. januar 2017

Sibjern reprise og flere Hvidsiskener

Det gode vejr i går ansporede mig til at tage en halv fridag. Første stop på turen var Sønder/Nørre Lyngby, hvor jeg tænkte, at de store flade, højtliggende markarealer ville være et godt sted at finde en Hvidkindet Værling. Det viste sig at være en god idé, idet jeg fik tjekket mindst 150 Gulspurve, der holdt til ved et par gårde og i nogle læhegn. Desuden en del Bomlærker, én Sanglærke, fem Engpibere, 6 Agerhøns, 55 Bramgæs og en masse Sølvmåger. Dernæst fortsatte turen i adstadigt tempo nordpå mod Hirtshals. Det lykkedes mig trods langsom gennemkørsel af landskabet ikke at finde yderligere Gulspurve-flokke eller gråsisken-flokke for den sags skyld.
Ved middagstid nåede jeg Hirtshals, hvor fik årstarts- og januarkrydset den Sibiriske Jernspurv, som fremviste sig fra sin allerbedste side, og endda sad og subsang.

På vej tilbage til Aalborg kørte jeg en lille tur i området ved transportcentret uden for byen for at se, om jeg ikke lige kunne finde et par Hvidsiskener. Et område med elletræer mellem jernbanen og transportcentret så godt ud, og da jeg gik derned ad fra Safirvej kunne jeg høre kald fra Stillits fra ellesumpen. Det viste sig, at der var både Stillitser, Grønsiskener samt en flok gråsisken, som indeholdt ca. 150 Store, minimum fire Lille Gråsiskener og minimum seks hunfarvede Hvidsiskener.
Området er markeret på nedenstående kort.

I det nedenstående følger en række fotos af Hvidsiskener mm.
Hvidsiskener (HS), Lille Gråsiskener (LG), Store Gråsiskener (SG) og Grønsiskener (GS) i toppen af gran og omkringflyvende, Terpet, Hirtshals, 27/10-2017.


Tre Hvidsiskener med Stor Gråsisken, Grønirisk og Grønsisken, Terpet, Hirtshals, 27/1-2017.


Hvidsisken (til højre) med Store Gråsiskener, Terpet, Hirtshals, 27/1-2017.


Hvidsisken, Terpet, Hirtshals, 27/1-2017.


Hvidsisken med Lille Gråsisken ovenover, Terpet, Hirtshals, 27/1-2017.


Hvidsisken med Grønsisken, Terpet, Hirtshals, 27/1-2017.


Lille Gråsisken, Grønsisken og Stor Gråsisken, Terpet, Hirtshals, 27/10-2017. I baggrunden ses endnu en Lille Gråsisken, som er uskarp.


Blå Kærhøg, 3K+ han, Terpet, Hirtshals, 27/10-2017. En flot fugl, der kom drønende over området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar