lørdag den 7. juli 2018

Min far finder Terekklire!

Starten af juli er som bekendt prime time for sjældne vadere, hvilket fx SeK har belyst indgående i sin "Store Stygge Statistik II".
Af samme grund ringede jeg efter endt arbejdsdag til min far for at høre, om han ville med mig og Emil på tur til Lille Vildmose for at finde Terekklire. En art, som "Set i bakspejlet-funktionen" på Netfugl ville være et godt bud på en sjælden vader, datoen taget i betragtning. Jeg når dog overhovedet ikke at få proklameret mine planer for ham, idet han som det første udbryder "Jeg tror lige jeg har set en Terekklire".
Jeg får spurgt ind til fundet - hvor, hvornår og hvad han havde set på fuglen. Vi afbryder samtalen, men ringer sammen få minutter senere, hvor han har genfundet fuglen, som står midt i vestsøen på Bygholmengen sammen med bl.a. Almindelige Ryler. Jeg melder fundet ud, men mens min far står og kæmper med at fotografere kræet forsvinder den for ham, for aldrig at blive set igen. Det viser sig heldigvis, at hans forehavende var lykkedes, hvilket kan ses af nedenstående foto og video.



Fundet udgør det tiende nordjyske fund og det første siden 2005. Ganske pudsigt var det sidste nordjyske fund af arten faktisk fra samme dato og stort set samme lokalitet: 5/7-2005, Bygholmengen mellem vestsøen og østsøen. Endnu mere pudsigt er det, at det var mig, der fandt denne fugl. Også dengang var det en kort fornøjelse, idet denne fugl sås sammenlagt måske ca. halvanden time.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar