onsdag den 20. maj 2020

Lille Gulben ved Haldager!

Tirsdag (19/5) var der endeligt lidt stille vejr, så efter at have puttet poderne kørte jeg hjemmefra kl. 20.45 for at tjekke Østerkær og Haldager Vejle. Det skulle vise sig at være en god indskydelse! Først blev Østerkær tjekket, hvilket gav 200 Almindelige Ryler og ca. 40 Store Præst. Dernæst kørte jeg ned til Haldager Vejle i håbet om en spillende Tredækker samt for måske at finde nogle Temmincksryler, som er pointart uden for Lille Vildmose i den kommunekonkurrence, som jeg kører mod ALM, RWR og Lars Grøn.

Blot 100 meter ude på engen trampede jeg en Tredækker op. Fedt, min blot femte forårsfugl nogensinde!
Tredækker, Sandholme, Haldager Vejle, 19/5-2020.

Dernæst vandrede jeg længere ud over engen hen til et par små vandhuller, som ofte huser en del vadere. Blandt en enkelt Rødben og nogle få Tinksmede så jeg endnu en klire inde mellem noget vegetation. Men hov, den var da sådan underligt grå på oversiden med sorte pletter som Lille Gulben, men det kunne da ikke rigtig passe! Klokken var da 21.45, og solen var lige gået ned. Efter kort at have sammenlignet med en Tinksmed fandt jeg igen fuglen, nu var kommet mere frem i det fri og viste et tyndt Damklireagtigt næb og lang håndsvingfjersprojektion. Saftsuseme jo, en fuldgod Lille Gulben! De næste ti minutter fik jeg ringet til PHK og optaget lidt video, inden telefonen løb tør for strøm.

Udover Gulbenet var der ca. fem Tinksmede, tre Temmincksryler, paukende Rørdrum, 25 Gule Vipper og en del syngende Sivsangere. På vej tilbage til bilen var Tredækkeren returneret til det sted, hvorfra den lettede første gang og fløj igen en kort runde. Herefter landede den i nogle tuer, hvor hovedet lige kunne ses stikke op.



I morges (onsdag 20/5) var jeg ude ved Haldager Vejle igen sammen med min far og Lars Grøn. Efter at have snakket med den lokale landmand fik vi lov til at krydse hans mark og gå ned på engen, hvor Gulbenet stadig holdt til. Her sås fuglen drømmegodt helt alene i det ene af vandhullerne helt åbent.
Desuden var der tre Brushøns, 12 Tinksmede, 4 Temmincksryler og 2-3 par Rødben.


Lille Gulben, Sandholme, Haldager Vejle, 20/5-2020.

Fundet af Lille Gulben udgør det ca. 10. danske fund og det fjerde nordjyske. Hvorvidt fuglen kan være identisk med sidste års fugl i Ulvedybet/Vejlerne er svært at spå om, men det er absolut ikke umuligt. Afstanden mellem Haldager og Perlen er ca. 10 km.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar