tirsdag den 14. december 2021

Americana ved Øster Hurup

Tirsdag havde jeg mulighed for at kombinere en kort arbejdsopgave med en tur til den himmerlandske Kattegatkyst for at tjekke havdykænder. Nord for Øster Hurup (ud for Tofteskovtårnet) lå der mange dykænder ret tæt på - mestendels Sortænder, men også en del Fløjlsænder. Årsagen til, at fuglene lå ganske tæt på kysten, var måske, at der længere ude lå en havjæger, som dog ikke løsnede skud, men måske blot øvede. Det er desuden heller ikke inden for jagttiden på havdykænder lige nu.

Efter ret kort tids tjekken faldt jeg over en sortand, som idet den vendte hovedet væk, så ud til at have en del gult på næbbet. Jeg fulgte fuglen og kunne konstatere, at halsen var ganske bred og så ud ligesom, som jeg ville forvente på en yank. Kort efter begyndte fuglen at kurtisere med åbent næb. Ifølge "Duck Guru RS" er dette vist nok diagnostisk for Amerikansk Sortand, hvor Sortand kurtiserer med hævet hale og sænket hoved. Dog kunne jeg stadig ikke se næbbet ordentligt, da fuglen svømmede væk fra mig, men var allerede ganske sikker i min sag. Efter en dykketur kom fuglen op igen og afslørede en stor gul knop på næbbet - bingo.

Kort, der viser hvor gårsdagens Amerikanske Sortand lå.

Netop omkring Øster Hurup har jeg gennem årene tjekket titusindvis og atter tisundvis af Sortænder igennem uden at finde hverken Brilleand eller Amerikansk Sortand. Nogle dage har jeg skønnet, at der har ligget henved 50.000 melanittaer, som kunne ses fra Øster Hurup Havn i lange bånd kilometervis både mod nord og syd - se fx her.

Dagens Amerikanske Sortand kunne jeg holde styr på en halv times tid, førend jeg gav mig til at tjekke videre og mistede den samme sted, hvor jeg havde opdaget den.

Den Amerikanske Sortand ses på nedenstående videoer.

       

Fundet udgør det i alt ca. 16. nordjyske fund, ud fra hvordan SU håndterer fundstatistikken lige nu - se nyhedsbrev herom. I al beskedenhed vil jeg pointere, at jeg har fundet næsten en tredjedel af disse (5 fund - Hou feb. 2016, Uggerby sept. 2016, Kjul aug. 2019, Ejstrup aug. 2020 og nu Øster Hurup dec. 2021).

I øvrigt er det for mig at se underligt, at fundene fra Læsøs østligste spids hhv. i oktober 2007 og 2009 (apr.+dec.) regnes som to forskellige fund, mens fundene fra Tranum/Ejstrup i hhv. 2014 og 2016 regnes som samme fund, når der nu er lige lang tid mellem fundene?

Kort over de nordjyske fund af arten.

Oversigt over nordjyske fund af Amerikansk Sortand.

Som det fremgår af ovenstående kort og tabel, så er arten én gang tidligere registreret på den himmerlandske østkyst, nemlig i januar 2013, hvor en fugl sås af fuglefotografen John Larsen.

Alle nordjyske fund er fra det gamle Aalborg Amt, altså foreligger der ingen fund fra Thy overhovedet (og i øvrigt heller ikke for DOF-VJ-afdelingen)!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar