tirsdag den 7. juni 2011

Unsuspected tern of events

Fredag efter Kristi himmelfartsdag tog min far og jeg ud på Agger Tange for at se Sandterne - en art jeg ikke havde set i DK siden år 2000 og som min far aldrig havde set i DK. Derude mødte vi lokale Erling Andersen og Hans Peter Dahlgaard. Ikke lang tid efter vi var ankommet finder EA den ene Sandterne fouragerende langs vejen. Her ses den fint det næste kvarters tid på varierende afstand - fedt! Efter opvisningen smutter vi videre rundt på tangen og opgiver at spotte den rugende fugl ude i ternekolonien.

Sandterne, Agger Tange, 3/6-2011.

Efter et par timers obs langs tværvejen ringer HPD om, at der skulle være set en Rovterne ved Skarv-kolonien. Da vi kommer derop sidder Hennning Rose Sørensen klar med Rovternen og hurtigt kommer finderen Vagn Freunlich også hen og hilser på. Venligt af Vagn at finde en Rovterne må man sige...
Rovternen står langt ude på samme tange som Skarvkolonien og sover for det meste. Dermed min fars andet nye DK-kryds på samme dag. Han havde faktisk snakket om arten tidligere på dagen, men undertegnede forsikrede ham om, at det nok lige var 14 dage for tidligt :-/

Rovterne, Agger Tange, 3/6-2011.


RSN, 7/6-2011.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar