torsdag den 24. november 2011

Afvigende Kaspisk Måge

Efteråret 2011´s bedste fugleweekend var efter min mening 24-25/9. Den tilbragte jeg sammen med Simon Sigaard Christiansen og min far i Blåvand og på Mandø. I Blåvand så min far og jeg lørdag 24/9 to adulte Kaspiske Måger på stranden ved hukket.
Kaspisk Måge, adult vidr. med lyst øje, Blåvand, 24/9 2011.

Den ene af disse, som afbilledes på ovenstående billeder, havde lyst øje ala Sølvmåge, hvilket er usædvanligt for de Kaspiske Måger, der normalt registreres i DK. Jizz og dragtkarakterer fik mig dog overbevist om, at det vitterligt var en Kaspisk Måge. Følgende pro-karakterer for Kaspisk Måge notereredes:
  • En anelse mørkere grå ryg end på omkringstående Sølvmåger
  • Lille hvidt hoved med blot svag stribning i nakken aka nakkeboa
  • Langstrakt krop med lige ryglinie, hængebug og "push-up bryst"
  • Lange, tynde, grålige ben med et snært af gultoning
  • Langt, lige næb uden særlig tydelig gonys med grøngrålig basis og meget kraftig rød gonysplet
  • Sort, omend brudt, bånd på p5 og grå tunger på inderfanerne af p7-p9 ind i det sorte i hånden (disse tunger er dog ofte endnu mere udtalte og kan også ses hos Sølvmåge)
Den anden Kaspiske Måge var mere normal med iøjnefaldende mørkt øje i et ellers overvejende lyst hoved. Denne fugl ses nedenunder.

     Kaspisk Måge, adult fugl nr. 2, Blåvand, 24/9 2011.

    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar