torsdag den 31. maj 2012

En våget affære

Her følger historien om, hvordan man ikke skal håndtere forekomsten af et potentielt hit.
12/5 er jeg som så mange gange før sammen med min far på en aftentur i Ulvedybet efter arbejde, da jeg opdager en afvigende lys våge ved Gjølvej. Som vel alle andre aktive birdere har jeg gennem tiden set alverdens afvigende Musvåger, men denne her virker alligevel ret sjov, da halen tilsyneladende er flødefarvet med et rødligt skær, dækfjerene på oversiden danner lyse diagonale "glentefelter" på overvingen, der er markante lyse felter på overvingen ude i håndsvingfjerene, der er store knopletter (ikke blot kommaer som oftest ses på lyse Musvåger) og antydningen af et bugskjold, dog når jeg ikke helt at få styr på tegningerne på kropsundersiden, da fuglen ses flyvende skråt væk lavt. Netop pga., at fuglen ses flyve lavt, kan jeg sgu ikke rigtig få en fornemmelse af fuglens størrelse og tyngde, men får på et tidspunkt dog associationer til Rød Glente, hvilket dog nok primært skyldes oversidens tegninger.
Jeg er nu lidt hooked på - gæt selv - Ørnevåge, og min far og jeg kører over Søndre Rønvej for at få den set igen. Her genfinder jeg den siddende minimum 1 km væk i et læhegn. Den flyver nu ned på jorden, og i flugten får jeg endnu et kig på halen, der nu bare virker brunlig, hvorfor jeg afskriver fuglen som en afvigende Musvåge.

15/5 er igen i Ulvedybet om aftenen og har lige set 48 pomser, da jeg igen ser vågen fra 12/5. Fuglen ses på samme måde som 12/5, idet den ses flyve lavt skråt væk fra mig over mod et læhegn. Jeg synes dog igen nu, at den egentlig ser ret interessant ud. Af samme grund vælger jeg at kontakte Søren Kristoffersen, da han måske kan hjælpe. Han vælger dog i stedet at tage til Lille Vildmose sammen med KBC. Min far støder til, og sammen får vi fundet fuglen igen nu flyvende væk fra os mod nord på afstand, mens den tager lidt højde. I den forbindelse får jeg taget nedenstående 11 billeder af ret dårlig kvalitet. Kun da jeg tager disse fotos har fuglen en flyvehøjde, som kunne gøre det muligt at vurdere dens tyngde på et solidt grundlag, men her står jeg hovedsageligt med kameraet for øjnene og jeg har svært ved at sige noget fornuftigt om dens størrelse. Hvis jeg skulle hælde mod noget, så slog fuglen mig mere som værende af størrelse som Musvåge end som Ørne/Fjeldvåge.

Våge sp., Ulvedybet, 15/5-2012, 11 redigerede (primært lysnede) fotos på to collager.


Våge sp., Ulvedybet, 15/5-2012, de samme 11 fotos på to collager i uredigeret format.

Fuglen ses lande i noget buskads på stor afstand siddende med front i mod os. Her kan jeg konstatere, at fuglen ser utegnet ud på undersiden, dvs. bug, bryst og strube, og jeg kan ikke antydningen af bugskjold, som jeg ellers synes at kunne se i flugten. Herefter kører min far og jeg nordpå til Søndre Rønvej, hvor vi eftersøger fuglen i buskadset. Fuglen letter nu, men kun min far får set fuglen, da den er skjult for mig. Få minutter senere ankommer hidkaldte PHK, men fuglen ses ikke mere samme aften trods eftersøgning.

Aftenen efter (16/5) er jeg endnu engang i Ulvedybet sammen med min far og min chef Martin Hesselsøe, da jeg vil vise ham Pomeransfuglene. Nu ses samme våge, igen flyvende lavt over pomsmarkerne, hvorefter den lander ude på marken på en jordknold på 500 meters afstand eller mere. I skop ser den siddende fugl nu helt brunhalet ud, hvorfor jeg egentlig helt afskriver den som bare værende en Musvåge.

Herefter ses fuglen, mig bekendt, ikke igen. Fotos fra 15/5 får jeg desværre først kigget et par dage efter, hvor jeg i samme ombæring 17/5 sender dem til PHK, KO og RDN. Nu er spørgsmålet, har jeg lavet et major fuck up, eller er det, som jeg nok selv hælder til, bare en Musvåge? Under alle omstændigheder blev fuglens tilstedeværelse tacklet mere eller mindre så stupidt af undertegnede, som det kan lade sig gøre, og lige nu føler jeg mig ret dum, idet jeg ikke sørgede for at få ordentlige fotos på sidstedagen, hvor den sad på en mark, uanset fuglens identitet.....

1 kommentar:

  1. Hej Rune,
    den 9. maj havde jeg en fugl ved Kjærsgård Strand, der minder meget om din. I første omgang tog jeg den for en fjeldvåge - på grund af størrelsen og de større og mere parallele vingefor- og bagkanter, der giver et lidt ørneagtigt præg (som også ses på dit første foto). Herefter flyver fuglen over i modlys, men på et tidspunkt får jeg set de lyse felter på overvingen samt den lyse hale uden tydeligt halebånd. Da den flyver østpå over mod Vandplasken, synes fuglen at have et rødbrunt skær. Jeg får desværre ikke set undersiden ordentligt. Herefter troede jeg at fuglen havde sat sig, men den var åbenbart fortsat flyvende lavt over den grå klit. Jeg meldte ikke fuglen ud, da jeg ikke havde set den godt nok, men den nager stadig noget i mig....

    SvarSlet