søndag den 24. marts 2013

Lille Flagspætte

Med hele fire fund af Hvidkindet Værling i Norge denne vinter, syntes jeg, at missionen med at finde min egen virkede mindre utopisk end nogensinde før. Desuden havde min far fortalt, at der var pænt med flokke af Gulspurve i Bolle/Try Enge. Derfor proklamerede jeg lørdag på facebook, at jeg ville eftersøge Hvidkindet Værling i Sydøstvendsyssel.

Da jeg kom nordenfjords var det dog et næsten snefrit landskab, der åbenbarede sig, og der var kun få Gulspurve de steder, hvor min far regelmæssigt havde haft flokke i de forgangne uger. Dog blev det til to Fjeldvåger, hvilket var mine første i år og en tydelig eksemplificering af mit næsten latterligt lave aktivitetsniveau mht. fuglekigning i DK denne vinter.

Derfor kørte vi ned mod Hals Mose, hvor der ved nogle foderpladser ofte er mange Gulspurve og andre småfugle. På vej derned stoppede vi kortvarigt og kiggede ind over Hals Nørreskov og fandt hurtigt en adult Kongeørn, der fløj rundt over skoven med et større entourage af kragefugle efter sig.

Inde i Hals Mose stoppede vi ved jagthytten ved det nordvestlige knæk af den gennemgående vej - Kanalvej. Her gik vi ind for at tjekke en foderplads, hvor der før har været godt med Gulspurve. Der var dog intet foder, men få meter bag ved foderpladsen sad en fin Lille Flagspætte og hakkede i en død gren, næsten helt nede ved jorden.

Den næste halve times tid sås spætten rigtig godt i i træerne vest og syd for den lille sø, der ligger i jagthyttens have. Super fedt! Jeg har tit snakket om, at lokaliteten er et oplagt sted for arten, så det var ekstra fedt, at det endelig lykkedes. Fuglen var en hun og af den nordlige race minor bl.a. pga. den begrænsede flankestribning og meget hvide ryg.
Det er blot anden gang, at jeg ser arten nord for Limfjorden og måske kun syvende gang, jeg ser arten i det hele taget i DK. Bortset fra på de få ynglelokaliteter ved Viborg er arten sjælden i det nordjyske. Således er der udover dagens fugl blot følgende fund fra nord for Limfjorden i 2012 og 2013:
- 28+30/10 2012, 1 1K han ringmærket, Hanstholm Fyrhaver
- 14/11 2012, 1, Ålbæk Klitplantage
- 8/12 2012, 1 OF, Skagen Klitplantage
- 16/1-12/2 2013, 1 han, Lund Fjord/Han Vejle
- 19/2 2013, 1 OF, Vilsbøl Plantage

Lille Flagspætte, hun ssp. minor, Hals Mose, 23/3-2013.

Oversigtskort over Hals Mose samt anvisninger af de mest spændende registreringer/områder fra området.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar