lørdag den 21. november 2015

Balearisk Grå Fluesnapper

I sommer var jeg en uge på Mallorca, hvor jeg fik rig lejlighed til at studere de lokale Grå Fluesnappere, da arten var en af de allermest almindelige på småfugle på øen. Inden turen havde jeg læst i et par turrapporter, at Balerisk Grå Fluesnapper var et potentielt split langt ude i fremtiden. Derfor var det lidt en overraskelse, da det i løbet af oktober/november blev mig bekendt, at dette split muligvis er noget nærere forestående, end jeg havde regnet med, se fx Birding Frontiers vedrørende emnet.
Balearisk Grå Fluesnapper, Mallorca, ultimo juli 2015.

Formen er da virkelig også ret anderledes end vores egen nominatform striata, idet den er markant mere ustribet på undersiden, virker lysere på ryggen, lidt mere stornæbbet og generelt lidt større i det. Derudover er stemmen lidt anderledes, idet kaldet virker mere stemt og således får et snært af Skovpiber over sig. Dette fremgår dog nok kun dårligt af videoen længere nede i indlægget.
Baleariske Grå Fluesnappere, Mallorca, ultimo juli 2015.


Balerisk Grå Fluesnapper vil i tilfælde af et split blive regnet som en race af arten Tyrrhensk Grå Fluesnapper, som jeg ligeledes har været heldig at opleve nominatformen af på Korsika i 2011. Jeg husker dog ikke denne som voldsomt afvigende i forhold til vores hjemlige fugle, men jeg så også ret få, så vidt jeg husker.

Tyrrhensk Grå Fluesnapper, Cap Corse, Korsika, primo august 2011.

I december 2012 så jeg tillige en meget lys og afvigende Grå Fluesnapper på Masai Mara, som mindede meget om de fugle, jeg så på Mallorca. De baleariske fugle angives dog at overvintre i Vestafrika, men i et tidligere indlæg på Birding Frontiers oplyses følgende:
M. s. neumanni from Siberia and south-west Asia has upperparts paler grey, forehead paler and whiter, underparts whiter than nominate striata”.
In East Africa, most wintering birds and about two-thirds of passage migrants are neumanni (D. J. Pearson). In West Africa, most are nominate striata, presumably from west of breeding range, perhaps including North African birds. M. s. neumanni occurs on passage at least as far west as Egypt and Sudan, nominate striata east to Arabia.

Hvis dette står til troende, så er fuglen nok mest sandsynligt en neumanni, selvom også den østlige race sarudnyi er mere ustribet end striata. Om denne overhovedet overvintrer i Østafrika, ved jeg ikke.


Putativ Grå Fluesnapper ssp. neumanni, Masai Mara, Kenya, primo december 2012.

I det nedenstående følger et par fotos af formodede striata´er til sammenligning. Jeg fandt ud af, at jeg aldrig rigtig har brugt tid på at fotografere arten i DK, så materialet er lidt sparsomt.

Grå Fluesnapper - formodet nominatform, Wadi Dara, Egypten, maj 2009.

Grå Fluesnapper - formodet nominatform, Hanstholm, 9/10-2010. En sen og egentlig ret lys fugl.

Grå Fluesnapper - formodet nominatform, Marsa Alam, Egypten, ultimo september 2010.

1 kommentar:

  1. Spændende læsning. Må indrømme at jeg end ikke har hørt om balearisk grå flues før!

    SvarSlet