onsdag den 10. juni 2020

Lille Gulben ved Vandet Sø

Jeg har modtaget nedenstående fra Asger Lykkegaard Møldrup (ALM) angående hans fund af Lille Gulben ved Vandet Sø i slutningen af maj:

Lille Gulben ved Vandet Sø 27. maj

I slutningen af maj drog jeg til Thy på en tre dages dedikeret fugletur. Jeg havde i mange år drømt om at tage sådan en tur i maj i primetime for træk og hits, og i år havde jeg endelig både tiden og en bil. Afgang kl. 03 fra Aalborg og så skulle der bare kigges på fugle nonstop de næste tre dage! Første dag d. 26. maj brugte jeg i Hanstholm-området og Vejlerne. Vejret var super lækkert med svage vestlige vinde. Jeg fik set fine fugle som Hedehøg 2K han ved Vigsø og Vejlernes mange fede ynglefugle som Sølvhejrer og Sortterner.
Dagen efter skiftede vejret og gik tilbage i den vejrtype, vi har haft alt, alt for meget af dette forår: Kraftig NV-vind. Jeg startede dagen i Vejlerne og tjekkede Bygholm-området grundigt. Det gav bl.a. spillende Brushøns, 2 Krumnæbbede Ryler og en sen Pibesvane. Midt på formiddagen havde vinden blæst kraftigt op, og det skulle fortsætte hele dagen og dagen efter. Det var svært at se på fugle, og jeg overvejede seriøst at køre østpå tilbage mod Aalborg. Jeg rådslog mig med RSN, som sagde, at hvis jeg ville finde et hit, skulle jeg blive i Thy. Jeg lyttede til ham, og det skulle vise sig at være en god idé!


Weekenden forinden havde jeg været på sheltertur i Thy og lagt mærke til, at der var et fint våd-område lige øst for Vandet Sø, der så rigtig spændende ud. Efter en kort lur i bilen i Vandet Klit-plantage, ankom jeg til lokaliteten ved 14-tiden. Lige efter ankomst fik jeg øje på en vader, der stod ude på en oversvømmet græseng. Den havde lange tynde gule ben, en hvid øjenbrynstribe foran øjet og langt tyndt, sort næb. Jeg vidste det var noget spændende med det samme og var egentlig ret sikker på, det var en Lille Gulben! Jeg skyndte mig at få noget fotodokumentation. Fuglen gik dog i højt græs, så den var ofte svær at se og det blæste meget. Jeg begyndte at få lidt hitfeber. Kunne det virkelig passe? Der var på det tidspunkt heller ikke andre vadere at sammenligne med, så det var svært at danne sig et relativt indtryk af størrelse og farve.
Jeg ringede til RSN for hjælp, og efter lidt frem og tilbage, var han også forsigtigt enig i Lille Gulben. Snart efter dukkede en Tinksmed op til sammenligning, og jeg kunne nu se, at den mistænkte fugl var markant lysere, væsentlig større og helt anderledes proportioneret med meget længere ben. Jeg meldte fuglen forsigtigt ud som artsbestemmelse usikker på Birdalarm. I løbet af ingen tid var JJA og fruen på pletten. JJA kunne med det samme bekræfte bestemmelsen, og jeg meldte fuglen ud som sikkert bestemt. Jens Jensen nåede også at se den. Der ankom siden 10+ twitchere, men vi fire skulle desværre vise sig at være de eneste, der så fuglen. Af uvisse og mærkelige grunde forsvandt den sporløst for os. Den sås sidst gå ind i noget højt græs og sås aldrig mere trods grundig eftersøgning i flere timer efter og igen dagen efter. 


Fuglen er udgør årets andet fund i Danmark i 2020. Som læsere af bloggen vil vide, var det netop RSN, der fandt den første d. 19 maj ved Haldager Vejle! Vandet Sø-fuglen udgør ca. det 12. fund i DK afhængigt af, hvordan SU vurderer fuglen(e) fra Ulvedybet og Vejlerne sidste år. Frem til starten på 2019 var der kun otte fund i DK, men siden da har der været hele fire fund af formentlig kun tre fugle:
 27/4 - 8/5 Ulvedybet (*Brian Kristensen)
 31/5 + 23-24/6 Bygholm Vejle (*Henrik Haaning Nielsen)
 30/7 - 8/3 Nørresø, Tønder (*Michael Schwalbe)
 19-20/5 Sandholme, Haldager Vejle (*Rune Sø Neergaard)


Det var i øvrigt meget interessant, hvor forskellig fuglen fra Thy fremstod ift. Sandholme-fuglen. Fuglen ved Vandet Sø var således noget blegere og mindre kontrastrig. Det kan til dels skyldes de forskellige lysforhold, fuglene sås i, men fuglens ryg var tilsyneladende også stort set uden de kontrasterede sorte felter. Er det mon en 2K-fugl?


Jeg kan kun anbefale flere fuglekiggere at prioritere Thy-området om foråret. Det må være et af stederne i DK med absolut størst hitpotentiale. Ikke kun om efteråret, men så sandelig også om foråret. Jeg glæder mig allerede til en gentagelse af sådan en tur senere i år og igen til næste forår.
 
Asger Lykkegaard Møldrup


Ingen kommentarer:

Send en kommentar