mandag den 7. september 2020

Natlyt i juni

Juni måned bød på invasion af Buskrørsanger samt begge af de sjældne rørvagtler i Lille Vildmose, så der var nok at gøre sig forhåbninger om, hvis man skulle lyste natlyt. Jeg forsøgte derfor nogle nætter, dels for at nasse på andres obs, men også i håb om at finde noget sjovt selv.

30/5 efter et succesfuldt twitch efter Grøn Sanger i Skagen, kunne jeg se, at der var meldt Drosselrørsanger fra Østerådalen, dog uden nærmere stedangivelse, hvorfor jeg var en smule skeptisk om hvorvidt jeg kunne finde fuglen. Efter midnat satte jeg cyklen bagpå bilen og kørte ud til Østerådalen. Efter en trekvarters rundtur lykkedes det mig at høre fuglen længst mod NØ i Østerådalen på engen, hvor der tidligere har været Hættemåge-koloni.



Efter at have hørt en enormt dårlig Lille Rørvagtel i Skagen weekenden forinden, kørte jeg ud for at høre den fugl, som PAFR havde fundet ved Hegsnvej i Lille Vildmose. Det lykkedes, idet den lod sig høre ganske fint.





Jagten efter den første Buskrørsanger i Aalborg Kommune fortsatte, men lige lidt hjalp det. En sidegevinst var dog en Natravn ved Galtrimmen ved Hou, hvilket tilsyneladende var første obs af denne art på lokaliteten.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar