torsdag den 27. august 2020

Skagen primo juni

Den første weekend i juni var jeg i Skagen med kone, børn og min far. Det skulle vise sig at blive en legendarisk fugleweekend med så mange gode fugle, at det var nok til at tage pusten fra en således: Dværghejre, Steppeørn X 2, Lille Rørvagtel, Drosselrørsanger, Lundsanger, Buskrørsanger og Rosenstær! Vi boede på fuglestationen i den flotte fyrbygning.Opholdet var en del af præmien for at vinde gættefuglequizzen til Danish Birder Awards tilbage i januar.

Turen startede med en tur på havnen, hvor vi fik god fisk på Pakhuset. Derefter gik turen til Fyrboligen, hvor vi fik os indlogeret og puttet børn, inden min far og jeg drog ud til Skarvsøen for at høre den Lille Rørvagtel, som var blevet opdaget om eftermiddagen. To sølle sekvenser og i alt tre kvak blev det til, mens en Drosselrørsanger sad og underholdte samme sted. Lidt efterfølgende lyt efter Buskrørs gav blot lidt Kærsangere, men gjorde dog, at vi kom for sent i seng til at komme tidligt op næste morgen.


Således var den henved syv-tiden næste morgen førend jeg luskede ud. Morgenlusket gav intet, hvorfor jeg valgte at slå vejen forbi Ellekrattet for at se en Lundsanger, som blev opdaget samme morgen.
Lundsanger, Ellekrattet, 6/6-2020.

Derefter begyndte der at komme en del rovbasser på himlen, således en del Hvepsevåger og lidt senere en af de to 3K Steppeørn, som holdt til i Skagen i starten af juni. Dagen efter sås den anden 3K-fugl i øvrigt på stor afstand ude fra Grenen.
Hvepsevåger, Ellekrattet, 6/6-2020.


Steppeørn, 3K, Poul Eegs Camping, 6/6-2020.


Klit-perlemorsommerfugl, Skagen, 6/6-2020.

Resten af dagen efter 11-tiden gik med hygge med familien, bl.a. en tur op i et vindomsust Grå Fyr.
Om aftenen var jeg så heldig, at min far havde indvilliget i at putte vores to krudtugler, mens min søde kone, Johanne og jeg var på Skagen Fiskerestaurant.
Turister, Grenen, det Grå Fyr og voldsomme skyformationer, 6/6-2020.

Udsigt fra det Grå Fyr, 6/6-2020.

Johanne får pandekage til dessert på Skagen Fiskerestaurant.

Næste morgen stod jeg op ved fem-tiden og luskede ud. En af de allerførste fugle, som jeg hørte var en Buskrørsanger, som sad og sang i fyrhaverne på den anden side af Fyrvej i forhold til det Grå Fyr. Fedt! Jeg tror, at fuglen reagerede på shutter-lyden fra kameraet, idet den til sidst sad inde på ca. 4 meters afstand og virkede synligt interesseret i mig.

Buskrørsanger, det Grå Fyr, Skagen, 7/6-2020.


Min far lytter til Buskrørs...

Resten af morgenen og formiddagen gik med trækobs og smålusk på Grenen, hvor resten af familien også dukkede op ved ti-tiden. Her fik drengene set lidt fugle i hænderne på stationspersonalet, bl.a. to brune Karmindompapper. Mens vi stod og obsede fik Anders Brinkman lige pludselig øje på en Rosenstær, som kom lige i hovedet på os, inden den vendte og fløj ind mod byen igen.

Mine to poder, Christian og Emil ved Grenens p-plads.

 Emil, Elias Grøn og Christian kigger efter markfirben i hul i jorden på Sylviastien.

Én af to ringmærkede hunfarvede Karmindompapper, Grenen, 7/6-2020.


Rosenstær, trækforsøgende, Grenen, 7/6-2020.

Efter besøget på Grenen stod den på oprydning og pakning af sager. Dette blev dog abrupt afbrudt af meldingen om en Dværghejre ved Skarvsøen. I to forsøg lykkedes det mig at få set og hørt fuglen, ganske godt endda. Dermed en sjælden ny DK-art til undertegnede, nr. 411 og min NJ-art nr. 374!

Dværghejre, han, Skarvsøen, Skagen, 7/6-2020.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar