onsdag den 28. september 2022

Blåstjert for helvede

I søndags røvede jeg endnu engang plykken i Hanstholm. Kenneth Bach Cristensen (KBC) samlede mig op på hjemmeadressen ca. kvart i seks om morgenen, hvorefter turen gik mod Hanstholm.

Velrarriveret klokken 07.15 begynder vi at luske rundt. Vi starter med to Skovpibere, som desværre lyder såre klassiske. Antallet af fugle er ikke overvældende, men dog er der lidt Gransangere, samt en del overtrækkende fugle fx finker og drosler, bl.a. en håndfuld Vindrosler.

Kl. 08.39 har vi været nede og vende på pynten og er på vej tilbage mod fyret gennem kvægfolden syd for Helshagevej. I nordkanten af det store krat på sydsiden af vejen ser jeg med det blotte øje en småfugl bevæge sig i nogle døde graner i 2-3 meters højde. Da jeg får kikkerten på, kan jeg fuldstændig forbløfffet konstatere, at det er en smådrossel med kraftigt orange flanker og et ellers lidt anonymt udseende. Jeg får fremstammet til KBC, som på det tidspunkt står få meter fra mig, at der er en Blåstjert og skyder derefter i blinde nogle skud over mod, hvor den sidder.

Fuglen når at forsvinde, inden KBC får øje på den, idet der kun går ca. syv sekunder fra jeg ser fuglen, til den smutter ind i krattet. Heldigvis genfinder KBC den ca. 25 sekunder senere lidt højere oppe i vegetationen, hvor han ser den ca. fem sekunder, inden den igen forsvinder ind i krattet, desværre for aldrig at blive set igen...

Lyt med på nedenstående lydfil akkompagneret af alle fotos af fuglen. Som det fremgår var det en intens oplevelse, som lige skulle fordøjes med at sidde ned i minutterne efter, at nedenstående optagelse slutter...

Hvor mange gange i ens birderliv har man ikke tænkt tanken, hvorfor h...... der ikke lige kunne poppe en Blåstjert op og redde dagen?

Blåstjert, Hanstholm Fyr, 25/9-2022. Det første, enormt uskarpe foto af fuglen. Fuglens blå hale, som jeg ikke nåede at se i felten kan dog erkendes. 
 
Blåstjert, Hanstholm Fyr, 25/9-2022.

I løbet af få minutter kommer Henrik Læssøe og John Kyed til, dernæst følger HHN og mor samt to andre, som jeg ikke kendte. Lidt efter støder også Henrik Møller Thomsen (HMT) til. De næste tre kvarter bliver brugt på at lede efter Blåstjerten på østsiden af det kæmpestore krat, som ligger mellem ringmærkningskrattet og Helshagevej, men Blåstjerten er som sunket i jorden trods flittig brug af "mobgang" mv. Mens vi står og kigger efter stjerten, trækker dagens tredje Skovpiber henover os.

Blåstjertens postion
Dyppere og KBC...

Ca. 09.40 hører jeg sammen med KBC og HMT en overtrækkende vader, som både KBC og jeg mistænker for Poms. Fuglen kalder flere gange, men meget svagt, hvorfor jeg blev noget overrasket over, at det lykkedes mig, at få et kald optaget. Ved nærmere analyse (hjemme foran skærmen) viser det sig faktisk at være en Pomeransfugl, så det var jo dobbelt fedt.

Se nedenstående video med optagelse af kaldet samt derunder spektrogram med kald af dagens fugl sammenlignet med to kald af en fransk poms fra Xeno-canto.

Spektrogram over kald af poms sammenlignet med to kald af poms fra Frankrig.

Efter at have lusket lidt yderligere fortrak vi til opfyldsarealet syd for havnen uden at finde hverken Pallas Græs eller Pechora...

Dagen sluttede på havnen, hvor vi fejrede Hanstholms syvende Blåstjert med et velfortjent stjerneskud og en øl til os begge.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar