tirsdag den 17. september 2024

Ture til blåvand april-juli

I forbindelse med feltarbejde besøgte jeg Blåvand-området seks gange i løbet af april-juli. Endvidere deltog jeg i SU-møde i april, så i alt blev det til syv ture til Blåvand.

Første besøg lå primo april med henblik på at kortlægge kvækkende spidssnudede frøer og strandtudser. Et morgenbesøg på hukket 9/4 gav hele 13 Kaspiske Måger og ikke mindst en 3K Middelhavssølvmåge blandt rigtig mange måger. I forbindelse med feltarbejde sås bl.a. Fyrremejse, Grønspætte, Enkeltbekkasin, Natugle (Skødstrup), Isfugl og Stor Tornskade.


Fyrremejse, Henne Kirkeby, 9/4-2024.


Den 20-22/4 stod den på SU-møde i Blåvand, men desværre var vejret præget af nordlige vinde og koldt vejr. Bedste fugle blev to Mandarinænder på Grønningen, en Nordisk Lappedykker ved Hvidbjerg Strand samt en lokal Vendehals, der hævdede revir ved en kasse ved Vesterled - i øvrigt årets eneste af denne art for mit vedkommende.


Trykket stemning.


SU-medlemmer, Blåvand Fuglestation, 21/4-2024.

Vendehals, Vesterled, Blåvands Huk, 21/4-2024.

Næste besøg lå 18-20/5, hvor jeg især kortlagde kvækkende strandtudser samt haletudser af spidssnudet frøer. Turen gav en perlerække af gode fugle, således fandt jeg på turen både Biædere, en Hedehøg, to Stylteløbere, en Drosselrørsanger og en Sorthovedet Måge.

Endvidere fik jeg fremvist både Lille Fluesnapper og Sydlig Nattergal i hånden 19/5, så en del Kaspiske Måger, flere Sortterner, hørte en tudende Stor Hornugle i Vrøgum Klitplantage samt ikke mindst så en ulv (der jagtede en ræv!) nær Børsmose!
Biædere, 4 ex., Blåvands Huk, 18/5-2024.

Hedehøg, 2K hun, Petersholm, Filsø, 18/5-2024.


Solnedgang, Blåvand, 18/5-2024.

Strandtudse, Vrøgum Plantage, 18/5-2024.

Sydlig Nattergal, ringmærket, Blåvands Huk, 19/5-2024.

Lille Fluesnapper, ringmærket, Blåvands Huk, 19/5-2024.

Drosselrørsanger, mosen, Blåvands Huk, 19/5-2024.

Mosen totalt oversvømmet, Blåvands Huk, 19/5-2024.

MJH, Blåvand Fuglestation, 19/5-2024.

Sorthovedet Måge, 3K, Petersholm, Filsø, 19/5-2024.

Allerede en god uge senere var jeg nede i Blåvand igen, idet jeg 27-28/5 var nede og kortlægge frøer, tudser og lidt markfirben. Om aftenen 27/5 fik jeg hørt en Perleugle i Blåbjerg Plantage og bogført en masse kvækkende strandtudser. Morgenen efter var der øsregnvejr, så en tur i mosen med paraply gav ikke den ønskede Hætteværling. Til gengæld så jeg, mens jeg gik rundt i mosen, en afvigende måge, der på afstand kom trækkende mod syd over den yderste klitrække. Fuglen matchede med dens lysegrå overside og meget markante sorte tegning i hånden (og op på hånddækkerne) egentlig meget godt en Audouinsmåge, men jeg kunne ikke vurdere om fuglen var mindre end sølvmåge eller se næbtegning grundet lys og afstand. Jeg kunne ikke nå at få kameraet op af tasken, men fulgte fuglen til den forsvandt bag fyret. Efterfølgende eftersøgte jeg fuglen nede på hukket, men der var kun ca. 30 store måger herunder to Kaspiske Måger, og fuglen måtte puttes i glemmekassen. Dagen efter dukkede en 3K-type Audoinsmåge op på Helgoland 😪

Dagen sluttede med et aftenbesøg ved Petersholm ved Filsø, hvor jeg kortvarigt så en Stribet Ryle i flugt i skop inden den landede ude af syne i søerne længst mod sydøst. Fuglen var min nr. 10 ædlede Stribede og den første, som jeg ikke har fået dokumenteret...
Regnvejrs-selfie, Blåvand Fyr, 28/5-2024.

Kaspisk Måge, 3K, Blåvands Huk, 28/5-2024.

I starten af juni, 4-6/6, var jeg endnu en gang i Blåvand på feltarbejde. Eneste overraskelse var en Hvidbrystet Præstekrave ved Petersholm, Filsø om morgenen 5/6 i slagregn/haglvejr, mens jeg ventede på opklaring til feltarbejdet. Petersholm så grundet de store mængder vand helt optimalt ud til vandfugle og genererede således både Stylteløberere, Stribet Ryle og Hvidbrystet Præstekrave på nok ca. seks forskellige besøg af hver højst en times varighed.

En sidste tur til Blåvand (18-19/6) for at ketsje efter haletudser af spidssnudet frø gav 19/9 endnu en Middelhavssølvmåge 19/6 på hukket samt Rovterne ved Petersholm og en Fyrremejse ved Vrøgum Kær.

Rovterne, Petersholm, Filsø, 19/6-2024.

Også i juli var jeg på Blåvandstur (8-10/7), idet jeg havde en dag med eftersøgning af markfirben samt andre opgaver oppe ved Ringkøbing Fjord. Jeg ankom til stationen sent om aftenen 8/7, og de to efterfølgende morgenener var jeg ude på hukket for at lede en 2K Audoinsmåge, som var fotograferet på hukket af 8/7 af Lars Gabrielsen. På hukket var der tusindvis af måger og masser af terner, bl.a. op til 10 Kaspiske Måger, dertil sås en Rovterne og en Sortterne, men Audoinsmågen var pist væk.

Petersholm blev også besøgt, men magien var væk, da der var faldet for meget vand og mudderfladerne var væk. Dog hørtes en Plettet Rørvagtel på lokaliteten.

Rovterne, Blåvands Huk, 10/7-2024.

Nederst nogle landskabsfotos fra feltarbejdet i det naturskønne område Blåvand-Blåbjerg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar