fredag den 8. juli 2016

Polen, juni 2015 - Biebzra


Fredag 12/6 kørte jeg efter endt kursus sammen med min kollega, Morten, til Warszawa. Her blev Morten sat på et fly mod DK i Modlin lufthavn. Herefter vendte jeg snuden mod Biebzra-området, i det nordøstlige Polen, hvor jeg udover at sample de sidste prøver havde en aftale med Vandsanger.
Oversigtskort over det østlige Polen.

Fredag kl. 16.00 ankom jeg til Dluga Luka, som er en 400 m lang boardwalk ud gennem floddalen. Boardwalken er sandsynligvis verdens bedste sted at observere Vandsanger, og allerede da jeg smækkede bildøren op på p-pladsen kunne jeg erkende artens karakteristiske langsomme Sivsanger-agtige sang. Det blev til ca. 5-10 syngende fugle, som kunne nydes.

Kort over den sydlige del af Biebzra-området.

Billeder fra Dluga Ljuka.





Vandsanger, Dluga Ljuka, Biebzra, Polen, 12/6-2015.


Sivsanger til sammenligning, Dluga Ljuka, Biebzra, Polen, 12/6-2015.

Dobbeltbekkasin, Dluga Ljuka, Biebzra, Polen, 12/6-2015.

Lille Skrigeørn, Dluga Ljuka, Biebzra, Polen, 12/6-2015.

Derudover blev det til observationer af bl.a. Sort Stork, begge skrigeørne, Hedehøg, Trane, Stor Kobbersneppe, Mosehornugle, Hærfugl, Savisanger, Stor Tornskade og Elg. Overalt var der meget tørt og således lykkedes det mig ikke at finde nogen moseterner, dog hørte jeg senere, at det optimale sted til disse var længere nordpå end jeg kom. Omkring lørdag middag satte jeg kurs mod Danmark, som jeg nåede søndag eftermiddag efter en overnatning en route.
 
Blåtoppet kohvede. Sjælden i DK, almindelig i Polen.

Hitkiks, vand og lokalitetsbog.


Sort Stork

Stor Skrigeørn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar