søndag den 3. november 2019

Lokale Krognæb

Ansporet af den største invasion af Krognæb i nyere tid har jeg gennem flere dage tjekket rønnebær-træer i Hasseris-området på vej på arbejde efter at have afleveret min ældste søn i skole. Således også torsdag (31/10) morgen, hvor Blegdalsparken, Thulebakken og Hasseris Kirke blev tjekket, mens jeg over telefonen gennemgik gårsdagens begivenheder ved Nordmandshage med Kent Olsen. Kort efter at have afsluttet samtalen ser jeg ca. 08.15 silhouetten af en mellemstor småfugl oppe i toppen af en seljerøn, og alarmklokkerne begynder at bimle. Jeg får kikkert på, og kan nu se en hunfarvet Krognæb og hurtigt herefter endnu en hunfarvet fugl.

Altså to Krognæb midt i Aalborg, fedt og trods alt lidt uventet!


På et tidspunkt flyver fuglene op i et asketræ og dernæst ind midt i et større bøgetræ. Jeg forlader nu fuglene siddende i bøgetræet kl. 08.40 og kører ud for at tjekke alléerne ved nærliggende Underlien (se kort nederst i indlægget).
Krognæb siddende i bøgetræ.
Da jeg returnerer kl. 08.55 er Søren Kristoffersen (SKr), Anders Brinkman (AB) og nytilflyttede Casper Sylvester Jensen (CSJ) stødt til, men fuglene er forduftet. Dog ser SKr klokken halv to et Krognæb flyvende over mod Thulebakken øst for Hasserisvej og kort derefter genfinder han en rastende fugl i de samme rønnetræer ved kirken som tidligere.


Video fra om eftermiddagen.

Den ene fugl er i skrivende stund (3/11) stadig på plads ved kirken og er således set fire dage i træk nu. Den kan dog godt forsvinde fra området i flere timer ad gangen. Flere har fået ny art på fuglen, således af folk, som jeg kender, CSJ, AB og Morten Christensen (MCh).

SKr og KBC
CSJ og KBC

MCh krydser Krognæb.

Fra venstre mod højre: Thorkil Brandt, min far, Peter Hedegård Kristensen (i hipster retro 80'er-jakke) og Lars Mogensen.

Kort over oplagte steder i Aalborg, hvor Krognæb kunne holde til. Find gerne nogle flere i Aalborg, og gerne en fotogen rød han!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar