tirsdag den 12. januar 2021

Er det bare en and?

Sidste lørdag (2/1-2021) var jeg ude på himmerlands østkyst for bl.a. at tjekke havdykænder. Ud for den nye p-plads ud for Tofte Skov fik jeg øje på en melanitta, som jeg umiddelbart mistænkte for at være en hunfarvet Brilleand grundet den tilsyneladende mere trekantede hovedprofil end typisk for Fløjlsand. Ret hurtigt gik det dog op for mig, at det var det ikke, men derimod en fløjsand grundet hvidt vingespejl, hvilket sås, da den pudsede sig. Efter den initielle skuffelse over, at det ikke var en Brilleand, havde lagt sig, kom jeg i tanke om, at jeg under alle omstændigheder hellere måtte få den dokumenteret med en af de sjove fløjlsænder i baghovedet.

Det lykkedes mig hurtigt at få fundet fuglen i telefonen på adapteren gennem skopet, men meget kort herefter lettede den og fløj ud af mod nordøst nok grundet havjagten i området. Jeg fik dog filmet ca. et halvt minuts penge af fuglen i flugt (se video herunder).

Derefter tænkte jeg ikke mere over episoden, da jeg ville koncentrere mig om få tjekket de resterende havdykænder. Om aftenen fik jeg kigget videoen igennem og fik sendt nogle stills og et link til videoen til Mr. duck himself Rasmus Strack. RS var umiddelbart begejstret for fuglen i forhold til at det mest lignede en af de to sjove, og sendte derfor materialet videre til Sébastian Reeber (forfatter på Wildfowl), som ud fra det sparsomme materiale var af samme opfattelse som RS! Av for den! Derudover blev materialet fremsendt til et par yderligere livliner, som også mente, at jeg muligvis havde fat i noget spændende....

Den sidste uges aftener er gået med at lave flere stills, kigge videoen igennem igen igen, lave slow motion video samt kigge hundre-, hvis ikke tusindvis, af fotos af fløjlsænder igennem på nettet. Jeg synes, at man ud fra materialet godt kan se, at fuglen har en mere lige næbprofil samt en højere mere fremstående pande, der nærmest danner en bule. Jeg ved godt, hvilken af de tre Fløjlsænder, jeg selv mest synes det ligner, men vurdér selv på nedenstående collage samt slow motion videoen (husk at vælge HD - 4K).

Nyttige links: 

https://birdingfrontiers.wordpress.com/2011/06/12/american-white-winged-scoter/

https://www.birdguides.com/articles/rare-birds/rarity-finders-american-white-winged-scoter-on-shetland/

https://ebird.org/media/catalog?taxonCode=whwsco3&mediaType=p&sort=rating_rank_desc&q=Velvet%20Scoter%20-%20Melanitta%20fusca 

https://ebird.org/media/catalog?taxonCode=whwsco2&mediaType=p&sort=rating_rank_desc&q=White-winged%20Scoter%20-%20Melanitta%20deglandi

https://ebird.org/media/catalog?taxonCode=whwsco1&mediaType=p&sort=rating_rank_desc&q=Stejneger%27s%20Scoter%20-%20Melanitta%20stejnegeri 

Collage med øverst diverse hunfarvede fløjlsænder. Øverst ses Amerikansk Fløjls (deglandi), næstøverst fuglen fra Tofte Strand, næstnederst Fløjlsand (fusca) samt nederst Sibirisk Fløjls (stejnegeri). For at få det fulde ud af collagen, som har dimensionerne 1800 x 2000 pixels, så anbefales det at downloade den og kigge på den i eksternt program.

Collage med hunfarvede Fløjlsænder (fusca) fra Kattegat (lom-tur) i april 2013.

Derudover bød turen 2/1 på en stationær Silkehejre, to Isfugle, 25 Bjergænder, 30 Bjergirisker og en Sanglærke.Den sjove hun-fløjls blev i øvrigt negativt eftersøgt i lørdags (9/1), genfindes, men fuglene lå generelt på noget større afstand. Silkehejren var forøvrigt pp.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar