torsdag den 18. maj 2023

Lige i røven

Engang imellem oplever man, at det hele bare spiller max, at man rammer den lige i røven, som Faxe sagde efter hans drømmehug i EM-finalen i 1992.

Sådan en dag var i går!

For anden dag i træk stod den på kold vestenvind efter en længere periode med højtryk og vind fra østlige retninger. Således var vinden oppe på 10 m/s og mere i stødene. Derfor kørte jeg efter at have afleveret børn ud i Lille Vildmose i håb om returtræk sydpå.

"I østenvind, søg mod vest og i vestenvind, søg mod øst", er en god grundtanke at følge, hvis man vil se sjove fugle.

Efter et lynhutigt tjek af Birkesø, kørte jeg op til knækket på Grønvej for at tjekke eventuelle vadere inden varmeflimmerets indtog. Ingen vadere, men med det samme åbenbarede den flotteste Hvidvingede Terne sig for mig. Fuglen sås flyve rundt og fouragere det næste kvarters tid, inden jeg kørte mod videre mod nord til Hegnsvej for at se rovfugle. Da jeg returnerede kl. 10, var ternen væk og blev ikke set igen, såvidt jeg er informeret.

Efter at have stået blot ca. et kvarters penge på Hegnsvej og spejdet mod nord nærmest uden at have set nogle rovfugle, fik jeg i håndkikkert øje på en lidt større rovfugl langt mod nord over Høstemark Skov. Jeg fandt hurtigt fuglen i skop og kunne med det samme se, at det var en kredsende skrigeørn, da fuglen var kompakt med brede hængende vinger. Efter lidt kredsen, gled ørnen nu hurtigt mod syd afbrudt af enkelte kredssekvenser, hvor det lykkedes mig at få nogle dokuskud. Herefter fortsatte fuglen hurtigt i glid videre mod syd. Hele seancen varede vel en fem minutters tid. Jeg nåede at notere mig en lille ørn (skønsmæssigt som fiskeørn) med kuplede, ret korte, brede vinger, lysebrune dækfjer på overvingen i kontrast til mørkere saddel samt hvide baser på de inderste håndsvingfjer. Undersiden fik jeg aldrig set ordentligt grundet lyset. Fuglens flossede hale så jeg først på fotos efter hjemkomst.

Super fedt, omend til en vis grad ventet efter op til måske fem forskellige fugle i Skagen i ugerne op til.

Det er anden gang jeg selv finder arten, første gang var 14/5 sidste år samme sted. Læs desuden om artens status i NJ pr 2016 i dette indlæg.

Lille Skrigeørn, 3K+, Lille Vildmose, 17/5-2023.

Senere stødte Hans Pinstrup til, og det blev til gode obs af en af de lokale Kongeørne, cirka fem Havørne, traner, et par Røde Glenter samt ikke mindst fem Hvide Storke, som bare kom bankende mod syd i stor højde. Kl. 11 vendte jeg snuden mod Aalborg og arbejde ganske tilfreds med dagens udbytte.

Hvid Stork, 5 sydtrækkende, Lille Vildmose, 17/5-2023.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar