fredag den 26. august 2011

Hvor svært kan det være?

I forbindelse med feltarbejde var jeg mandag ude ved Lindenborg Å ved Storvorde. Her faldt jeg over nogle høslæt-enge med partier med lidt højere græs og masser af kørespor og naturlige lodannelser. Engene så m.a.o. perfekte ud for Tredækker.

Derfor valgte jeg torsdag aften efter arbejde at køre ud til lokaliteten netop med henblik på at finde Tredækker. Efter ca. ti minutters trampen rundt lykkedes det mig at lette en Tredækker, som fløj op på klods hold med masser af larm og flere artskarakteristiske grynt. Fuglen fløj flere hundrede meter væk mod SØ om på den anden side af åen, hvor den tabtes af syne. Jeg skød fem billeder af fuglen, men kun det sidste, hvor fuglen var over horisonten, blev skarpt. De fem billeder ses nedenunder.



Tredækker (Gallinago media), Lindenborg Å, Storvorde, Aalborg, 25/8-2011.

Fuglen var min ca. 21. selvfundne Tredækker siden 1999, hvor jeg fandt mine første tre fugle. Dermed må min position, som landets bedste Tredækker-opstøver være cementeret. Rolf fra Skagen og u.t. har en lille uofficiel konkurrence om, hvem der kan finde flest Tredækkere dette efterår. Status p.t. er:

RSN aka Mr. tredækker:    1
*BRoC:                               1


Typisk Tredækker lokalitet, enge ved Lindenborg Å, Storvorde.

Kort over engen m.v., hvor dagens Tredækker sås.

2 kommentarer:

  1. RoC havde i går (7/9) en Tredækker, der sandsynligvis var genganger med en fugl fra weekenden, men for spændingens skyld får han lov til at godskrive fuglen, således stillingen nu er 1-1.

    SvarSlet
  2. Fra PAFR har jeg modtaget nedenstående:
    "Hej Rune

    Vedr. Tredækker har jeg læst på din blog, at du har udråbt dig selv til DK-mester i at finde Tredækker. Hertil vil jeg bare oplyse dig om, at Olvar Læssøe alene i perioden frem til 1972, hvor Tredækker udgik at SU-listen, fandt 45-50 tredækkere i Nordjylland, fortrinsvis ved Ulvedybet og ved Vejlerne. Så du mangler nogle stykker endnu. Desuden kan jeg oplyse, at skytte på herregården Oksholm (ved Brovst) Niels Rasmussen omkring Ulvedybet i perioden 1922-1939 alene fandt og nedlagde 64 tredækkere. Så også her har du en konkurrent. Endvidere kan jeg oplyse, at der omkring Stenalt Gods ved Randers i årene 1901-1907 og 1918-39 blev nedlagt henholdsvis 854 og 144 tredækkere. Men her er fuglene formentlig nedlagt af forskellige skytter.

    Med andre ord, du må i gummistøvlerne en del flere gange førend du har titlen i hus.

    bedste hilsener
    Palle"

    SvarSlet