tirsdag den 12. juni 2012

Hvidvinget Terne

Min far og jeg twitchede i dag en Hvidvinget Terne i Tofte Sø. Fuglen blev fundet af Henrik Christoffersen fra Vodskov lidt før middag og var stadig på plads, da vi ankom til lokaliteten lidt over kl. 17.

I omkring en times tid nød vi den superflotte adulte fugl i sommerdragt. Fuglen er blot min fjerde nogensinde i DK, idet jeg tidligere har set to fugle i Vejlerne (1K okt. 1998 og 3K juni 200?) samt en 1K i Årslev Engsø i juli 2008. Dertil kommer, at pågældende fugl faktisk uden sammenligning er det flotteste eksemplar af arten, jeg nogensinde har set, idet de fugle jeg har set i udlandet (Tyrkiet, Spanien og Egypten) alle har været enten ungfugle eller adulte fugle i overgangsdragt. Hvidvinget Terne var endvidere ny DK-art for min far, som tidligere kun har set de noget mere anonyme ungfugle i Tyrkiet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar