torsdag den 27. september 2012

Weekend i Nørre Lyngvig

Var sidste weekend i sommerhus i Nørre Lyngvig sammen med min kæreste, Johanne, og et vennepar fra Aarhus. Vejret var præget af en kraftig nordenvind, hvilket gjorde obsbetingelserne ret trælse. Lørdag morgen luskede jeg lidt omkring fyret og så bl.a. seks Sortstrubede Bynkefugle, samt hilste på Morten Jenrich Hansen, som ringmærker ved fyret i uge 39 og 40. Inde i havnen så jeg, mens de andre handlede ind, en Bjervip og en sandsynlig ung Kaspisk Måge, som dog kun sås på stor afstand i flugt. Om eftermiddagen gav en kort havobs en nordtrækkende ung Sorthovedet Måge.

Søndag luskede jeg om morgenen afsted til fyret, hvor jeg mødte MJH, Ole Amstrup og Jens Thalund, som var ved at lægge fælles rejseplaner for vinteren. Mens vi stod og snakkede i læ for småregn og blæst, kaldte årets første bryn i DK pludselig fra krattet umiddelbart ud for os. Herefter lod den sig beskue og fotografere ad flere gange.

 Hvidbrynet Løvsanger, Nørre Lyngvig Fyr, 23/9-2012

Efter en halv times tid luskede jeg videre og havde bl.a. min første Vindrossel i efteråret. Kort efter jeg havde forladt fyret, gik brynet i MJH´s net. Efter en veloverstået brunch i sommerhuset ringede MJH og sagde, at nu havde han et nyt bryn i nettet, samt om vi ville se kræet. Det sagde vi ja til og hastede op til fyret, hvor MJH kunne fremvise ikke blot den hvidbrynede, men også en flot Skovskade. Stemningen var helt i top, og MJH gav herefter de uindviede en rundvisning til nettene, hvor han fortalte om ringmærkning og viste, hvordan en Rødhals blev pillet ud af nettet.

 Skovskade, 1K, Nørre Lyngvig Fyr, 23/9-2012


 Hvidbrynet Løvsanger, 1K ringmærket, Nørre Lyngvig Fyr, 23/9-2012. Johanne var synligt glad ved sit første bryn nogensinde!

Hvidbrynet Løvsanger, 1K ringmærket, Nørre Lyngvig Fyr, 23/9-2012

Hvidbrynet Løvsanger, Nørre Lyngvig Fyr, 23/9-2012. Fuglen har en af MJH´s ringe på venstre ben, hvilket ikke kan ses.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar