mandag den 1. oktober 2012

Godkendt dag i Hanstholm

Da weekendens vejr ikke tegnede alt for lovende, annulerede jeg min tur til PGW i det sydvestjyske. Lørdag morgen tog jeg i stedet til Hanstholm sammen med SSC og min far. Herude mødte vi KBC, JKy og JJA samt ringmærkeren Arne. Det stod hurtigt klart, at der kun var få fugle i krattene. Men efter en times tid ringede SSC for at høre, om jeg lavede playback på bryn. Det måtte jeg melde negativt til, men erklærede, at han hellere måtte tjekke med KBC også. Han havde heller ikke gang i playback og kort tid efter fik SSC syn for sagn, da fuglen hoppede rundt foran ham. Herefter var den som sunket i jorden et stykke tid pga. regn og blæst, men til sidst fik de tilstedeværende en fin opvisning, og brynet var på et tidspunkt næsten ved at flyve ind i JJA!

Hvidbrynet Løvsanger, Hanstholm Fyr, 29/9-2012.

Udover brynet var de bedste fugle en Rødstjert, en overflyvende Skovpiber, en Grå Fluesnappper og en Broget Fluesnapper (sidstnævnte kun set af KBC). Herefter tjekkede undertegnede, min far og SSC slamdepotet, hvor min første Bjerglærke i 2012 lod sig beskue på klods hold. Herudover sås en Husrødstjert og to Snespurve.

Bjerglærke, Hanstholm Slamdepot, 29/9-2012.

I mellemtiden havde KBC lokaliseret Topskarven inde i havnen, som vi kørte ind og så. Derinde mødte vi et sjællandsk ægtepar, som kunne berette om en rastende Thorshane ved Roshage, som vi herefter twitchede. Derudover sås de obligatoriske Sorthovedede Måger i form af en ung og en adult inde i havnen samt en ung ved Roshage. Lusk ved rensealægget øst for Roshage blev afbrudt af kraftig regn og resten af dagen gik med tjek af hjejleflokke o.l. i Vejlerne og Tøtterne desværre uden nogle af de forventede yanks....

Topskarv, 1K, Hanstholm Havn, 29/9-2012.

Thorshane, 1K, Roshage, Hanstholm,  29/9-2012.


Sorthovedet Måge, 1K, Roshage, Hanstholm,  29/9-2012.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar