fredag den 29. marts 2013

Konge oplevelse !

Tirsdag aften kiggede jeg som så ofte før på DOFbasen. Stor var min overraskelse, da der var indtastet en han Kongeedderfugl ind fra Egense Hage ved Limfjordens udmunding i Kattegat med et super flot flugtfoto vedlagt observationen. Jeg ringede ret hurtigt til observatøren Benny Rytter. Han kunne oplyse mig om, at han havde stået på Egense Færgeleje og havde fotograferet Edderfugle og Strandskader, som var fløjet forbi. Efter han var kommet hjem, havde han opdaget Kongeedderfuglen på sine billeder, hvorefter han tastede den derefter i DOFbasen. På trods af det flotte foto, skønnede han, at fuglen havde været på ca. 100 meters afstand, idet han fotograferede med en 500mm med 2x teleconverter. Stor tak til Benny for at melde den hurtigt ud og dermed give en masse mennesker en stor naturoplevelse. Senere har det vist sig, at Karsten Stæhr faktisk havde fotograferet den allerede dagen før, dvs. om mandagen 25/3, men uden at have været vidende herom.

Dagen efter kl. halv otte om morgenen stod jeg på færgelejet med SSC. Hurtigt spotter SSC Kongeedderfuglen i en større flok Edderfugle, som lå inde i Limfjorden ca. 1 km vest for Egense Færgeleje. Inden dette havde JaE åbenbart allerede set fuglen og forladt lokaliteten igen, men det var vi ikke klar over. Min far stod på Hals Havn på nordsiden af fjorden, men stødte sammen med Jeppe Kajgaard hurtigt til og fik set fuglen, som dog sås på stor afstand.
Vi flyttede os derefter ned på diget ved sommerhuskvarteret, hvorfra fuglen sås rigtig godt på vel 300-400 meters afstand. Nu kunne vi se næbdetaljer og farvetegningerne i hovedet på den smukke andrik.
Efter lidt tid stødte Jørgen Kabel og kone samt Hans Christophersen til, mens Jeppe Kajgaard gav kager på sin DK-art nr. 334. Kongeedderfugl var desuden ny art for Jørgen Kabel og min far. Igennem den næste halvanden times tid nød vi fuglen, inden vi forlod lokaliteten ved ti-tiden. Pga. afstanden var den svær at fotografere og det bedste resultat fik jeg med min fars iphone gennem skop.


Kongeedderfugl, 4K+ han pragtdragt, Limfjorden, Egense 27/3-2013.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar