lørdag den 27. april 2013

Pungmejse ved Rærup - ynglefugl?

Tungt vejr fik mig torsdag aften til at opsøge Rærup Slambassiner i håbet om en Rødrygget Svale. Min far stødte til, inden vi begge skulle ind og have varme hveder hos min søster i Aalborg. Kun meget få svaler var dog tilstede på lokaliteten. Mens min far gik lidt rundt, sad jeg og tjekkede Taffelænder fra bilen i regnvejret, da jeg pludselig hørte et langtrukkent "piuuuu" fra tagrørene. Sagen var klar: Pungmejse.

Igennem den næste halve times tid hørtes fuglen kalde og synge en del gange, men var meget svær at få at se. Det lykkedes mig dog at få et enkelt foto af fuglen i toppen af nogle tagrør. Pungmejses sang, som jeg tror mange ikke kender, er en flot sammenblanding af dens kald og en masse lave Grønirisk-agtige triller.

Fundet er det andet for Rærup, idet Anders Brinkmann fra Vodskov sidste år i juli så en 1K-fugl på lokaliteten. At der så igen i år ses en syngende han på lokaliteten indikerer stærkt, at der kan være et ynglepar på lokaliteten.

Arten er blevet endnu sjældnere de sidste par år virker det til, i 2013 er der således indtil videre kun obs fra 5 lokaliteter i DK.

 Pungmejse, Rærup Slambassiner, 25/4-2013

Kort over Rærup Slamsbassiner. Det lyserøde polygon indikerer sumpområdet med pil, dunhammer og tagrør, som byder på superoplagte levesteder for Pungmejse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar