lørdag den 19. april 2014

Hvidbrystet Præstekrave på Uggerby Strand

På opfordring fra undertegnede har Morten Christensen (MCh) sendt følgende om gårsdagens Hvidbrystede Præstekrave ved Uggerby Strand: 

Påsken 2014 så lovende ud birdingmæssigt. Med Kaspisk Præstekrave, der var blevet set i Finland og Sverige, var dette en af arterne man kunne håbe på også at støve op i Danmark. DMI havde også lovet Ø/SØ vind fra påskesøndag og fremefter, men det blev dog lavet om, så vindretningen ville blive mellem N og Ø.

Denne Langfredag 18/4 var der op til 15 m/s fra N i N-Vendsyssel, og der var koldt, under 10 grader. Dagen forinden havde Bent Rønsholdt meldt Lille Præstekrave ud fra Uggerby Strand, og jeg besluttede mig for at tage en tur derned som så mange gange før, i mit lokalområde.
Efter at have kørt en tur på stranden langs det gode sumpede område, som er i stadig udbredelse og gør stranden mere og mere interessant for vadefugle og andet godt, var jeg på vej tilbage mod vest mod nedkørslen til stranden og uden at have set Lille Præstekrave. Her gik der nogle Store Præstekraver rundt sammen med Hvid Vipstjert og et par Gravænder og fouragerede i en halvstor strandsø. Med kikkert så jeg en lille præstekrave type sidde og trykke sig ned bag noget opskyl i den hårde vind. Klokken var da 12.20. Jeg kunne se præstekraven havde noget kobberfarve i nakken og tænkte med det samme, at det kunne være en sjælden præstekrave. I teleskopet så jeg den typiske spidse hovedform og kineserøjne, som jeg har set ved Hvidbrystet Præstekrave på Rømø. Nu rasede hitfeberen i kroppen, da jeg var ret sikker på, at det var en Hvidbrystet Præstekrave og vidste, hvor sjælden den er heroppe. Kameraet blev fumlet frem, da dokumentationsfotos nu var første prioritet, inden fuglen evt. kunne finde på at flyve væk! Det var ikke nemt at få brugbare billeder i blæsten, men det lykkedes da.

Hvidbrystet Præstekrave, hun, Uggerby Strand, Hirtshals, 18/4-2014. Foto: Morten Christensen.

Derefter kunne jeg nærme mig fuglen i bilen, få bedre fotos og studere den nærmere. Da jeg var helt sikker på identifikationen, blev den meldt ud på BirdcallNJ. Den var stationær i hele observationsperioden trods hunde og heste i galop, som ikke så ud til at genere den synderligt. Den fløj lidt rundt og kom tilbage til samme sted, når faren var ovre.

Da der ingen birdere dukkede op efter 40 minutter, forlod jeg stedet. Det skulle jeg måske ikke have gjort, da jeg fik en opringning fra Conny Jensen, som stod på stranden sammen med Jeppe Kajgaard en time senere og ikke kunne finde fuglen. Jeg skyndte mig tilbage, og de fik set billederne af fuglen og var selvfølgelig lidt slukørede over, at fuglen var væk. Vi fordelte os dog på stranden og en lille eftersøgning blev sat i gang. Jeppe fandt fuglen allerede efter fem minutter, denne gang vest for nedkørslen. Så fik alle set den, og der kom vist også flere til senere på eftermiddagen. Sidst obs af arten inden for DOF-Nordjyllands område er 29/7-2011 1 Nordmandshage (PAFR). En fin art og en fin start på påsken 2014!

Tak til MCh for det tilsendte.

Jeg har lavet et Google Earth dump over de i alt 19 fund i DOFbasen i NJ (DOF-NJ + DOF NVJ) siden år 2000, hvilket kan ses her nedenfor. Derudover er der enkelte andre fund fra Skagen, Ulvedybet og Agger Tange, som ikke figurerer på DOFbasen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar