lørdag den 19. juli 2014

Kurt gør livet mindre surt!

Store idiot, Rune!
Omtrent dette ordvalg ytrede jeg, da Søren Kristoffersen ringede mig op ved halv seks tiden i går morges, netop som jeg ad Landevejen i bil entrerede Skagen Klitplantage.
Jeg var kommet for sent op til at være på Grenen ved solopgang, og et opkald så tidligt om morgenen kunne kun betyde én ting. Gårsdagens albatros, som var selvsamme grund til, at også jeg var på vej til Skagen, var blevet spottet. Ganske rigtigt, så havde birderne på Grenen set albatrossen trække langsomt vest i små fem minutter, inden de tabte den mod vest bag klitterne. Jeg blev rådet til at køre ud på Nordstrand, hvor der allerede var birdere placeret. Da jeg ankom ti minutter senere var fuglen ikke set fra Nordstrand og blev det heller ikke de næste ca. tre timer.
Fuglen var pist væk, men hvor var den blevet af? Var den alligevel smuttet uset forbi birderne på Nordstrand? Jeg havde tilsyneladende misset en af mine drømmearter med blot ti minutter på grund af, at jeg ikke var kommet tidligt nok op om morgenen. Hvor dum har man love at være?

Men så skete det uventede: Klokken lidt i ni tikkede en birdcall ind om, at Kurt Prentow stod og så på albatrossen i Hirtshals Havn! Undertegnede og de andre på bakken, bl.a. min far og SKr, kørte herefter i hastigt tempo derned. Velarriveret ca. kl halv ti kunne vi konstatere, at fuglen heldigvis var pp, og sågar havde stillet sig på østmolen ikke langt fra Ridekolonien. Et fuldstændig vanvittigt scenarie, som ingen af de ca. 30 tilstedeværende birdere vel nogensinde havde forestillet sig, at de skulle være vidne til i Danmark!

Sortbrynet Albatros, ad., Hirtshals Havn, 18/7-2014.




Twitchende birdere, på vestmolespidsen, Hirtshals Havn, 18/7-2014.


Finderen Kurt Prentow og fisker Knud Normann Christensen foran østmolenspidsen, hvor albatrossen residerede.

Klokken ca. 10.10 lettede albatrossen fra molen og gav et par opvisningsrunder i indsejlingen, inden den ret målrettet tog en kurs på ca. 240 grader ud på havet, hvor jeg som sidste mand tabte den af syne på måske 10 km's afstand mod sydvest. Fuglen blev eftersøgt længere nede i Jammerbugten samme dag, men blev ikke set mere.


Fuglen i Skagen 17/7 blev opdaget af Knud Pedersen om aftenen. Se hans fotos hér. Der er med altovervejende sandsynlighed tale om samme fugl, som sås i Skagen 25-26/5, og som residerede på Helgoland, Tyskland i perioden 28/5-13/6.
Årets fugl udgør det tredje fund i Danmark. De to tidligere er ligeledes fra Nordjylland:

20/7-1999: 4K, Skagerrak, 17 km NV for Hanstholm.
23/9-1991: ad., Ørhage, Klitmøller.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar