torsdag den 24. december 2015

Blast from the past - 10 år siden!

Denne fede ugle blev opdaget 18/12 af Peter Hedegaard Kristensen, der kom kørende i bil på vej mod Hanstholm. Grundet eksamener havde jeg først mulighed for at se fuglen juleaftensdag.
 Høgeugle, 24/12-2005, Hjardemål, Thisted.

Umiddelbart var fuglen dog ikke til at finde på trods af, at jeg og et par andre brugte to timer eller mere på lokaliteten. Dernæst fik jeg gennem  John Kyed at vide, at der var fundet en trafikskadet ugle samme sted tidligere på dagen. Jeg fik sporet mig frem til nummeret på den dyrlæge, hvor uglen var blevet indleveret.

Dyrlægen kunne oplyse mig om, at fuglen var blevet aflivet, samt at fuglen var blevet bestemt til Høgeugle af af et par fuglekiggere, som havde set uglen. Sort uheld tænkte jeg, idet den forrige Høgeugle, som jeg forsøgte at twitche også døde selvsamme dag, idet jeg fandt den liggende død under dens favorittræ efter et twitch fra Aarhus til Lolland!

Jeg vendte derfor slukøret snuden hjemad, men nåede ikke mere end 10 km før jeg endnu en gang havde John Kyed i røret. Meget overraskende kunne han fortælle, at Jens Jørgen Andersen nu stod og kiggede på fuglen. Jeg returnerede til Hjardemål og fik nu set fuglen rigtig fint i en halv times tid, inden den stod på julemad osv. ved Langå.

Den trafikdræbte ugle var altså blevet fejlbestemt, og senere fandt jeg ud af, at det rent faktisk var en Mosehornugle.... Hvordan man kan fejlbestemme en død Mosehornugle til Høgeugle er mig stadig en gåde her ti år senere.
Høgeugle, 24/12-2005, Hjardemål, Thisted.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar