tirsdag den 27. september 2016

Endnu en Amerikansk Sortand!

Efter at have været kørt sammen med Johanne og Emil til Fyn fredag for at besøge svigerfamilien stod den lørdag aften på kammeratlig samvær med en vennegruppe i Aarhus, mens Johanne og Emil blev tilbage på Fyn. Efter at have restitueret ovenpå lørdagens strabadser kørte jeg søndag i adstadigt tempo mod nord og landede i Hirtshals ved 16.30-tiden. Tjek af Øststrandens krat, rørskov og måger gav ikke noget sjovt - ikke engang en sølle Enkeltbekkasin kunne fremmanes. Der stod til gengæld masser af måger inde på det nye opfyldningsareal på Østhavnen. Her kunne to flotte adulte Kaspiske Måger lokaliseres.

Derefter tog jeg en hurtig beslutning og kørte mod Uggerby Strand. Mens jeg kørte ad stranden blev det til hurtige tjek af lidt mågeflokke på stranden samt nogle få ænder på havet. Klokken 18.40 var jeg ved at tjekke en meget lille flok Sortænder igennem, da der lige pludseligt popper en sortand op med en massiv gul næbklods - klar yank! Oplevelsen var faktisk meget lidt hektisk, og jeg finder hurtigt min telefon med adapter frem og får noget dokuvideo af kræet. Herefter ringer jeg til RoC og får ham til at melde fuglen ud. Dernæst får de lokale Lars Pedersen og Morten Christensen opkald, men Lars har ikke mulighed for at komme og MCh svarer ikke!


Efter at have kigget på den i yderligere ti minutter kører jeg videre, da der skal findes Bairdsryle, Tyknæbbet Dværgryle eller Citronvipstjert ved lagunesøen allerøstligst på Uggerby Strand. Mod forventning er ingen af arterne dog tilstede, men til gengæld ses to Dværgryler og en ung Sorthovedet Måge. Lidt efter ringer MCh, som i aftenens allersidste lys får connected med både Amr. Sortand og Sorthovedet Måge. 
At jeg skulle finde landets 14. Amerikanske Sortand er egentligt ganske pudsigt, idet jeg tillige fandt jeg landets 13. fund i februar i indeværende år. Uggerby Strand ligger ca. 60 km fra Ejstrup Strand, hvor der i 2014-2016 er set en fugl og ca. 40 km fra Skagen, hvor der 2009-2012 også sås minimum én fugl.
I det nedenstående ses videoer af dagens sjove måger:
 

MCh kigger på Sorthovedet Måge, der ligger og sover på vandet med Sølvmåger.


Selvtilfreds hitmager!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar