mandag den 7. september 2020

Diverse april - maj

Her følger en kort opsummering af sjove fugle, som jeg fandt eller twitchede i april/maj (udover arterne, som jeg allerede har lavet indlæg om). Foråret var præget af køligt vejr fra ca. 25/4-20/5, men alligevel er der en del sjovt at skrive hjem om, bl.a. tre nye DK-arter for undertegnede, således Høgeørn, Grøn Sanger og Lille Sejler.
Sølvhejre, Toftegårds Enge, 18/4-2020.


Sydlig Blåhals ses på stadig flere lokaliteter i det nordjyske. Her er lidt film af flot fugl fra dybet. I baggrunden kan nogle af PHK's væsentlige betragtninger høres.




Høgeørn, 2K med GPS-sender, Højris Skov, Mors, 19/4-2020. Længe ventet ny art og den sidste ørn i samlingen, som jeg manglede på min DK-liste.


Rødtoppet Fuglekonge, syng. han, Mou Hede, 22/4-2020. Fundet af ALM efter at vi brugte playback første sted, vi stoppede. Desuden hørtes en kaldende fugl samme sted. Nok et ynglepar.



Citronvipstjert, han, Gjølvej, Ulvedybet, 26/4-2020. Fundet af PHK, som faktisk en gang tidligere har fundet arten i området - dette fund blev dog aldrig forelagt SU.

Hvid Stork, Drastrup, Aalborg, 5/5-2020. Fuglen sås godt og kom fint ind over mig, men billedet illustrerer fint, at min linse var i stykker, idet den ikke kunne autofokusere på ting, der var længere væk end 30 m. Først gik mit hus i stykker, og dernæst min linse :-) Det endte med, at jeg købte KBC's gamle linse og et nyt hus (EOS 7D mark II).




En flot morgen, 10/5, ved Frederikshavn producerede ikke mindre end fire nordtrækkende Islommer på under en time.



I flere måneder har en Almindelig Delfin huseret mellem Limfjordsbroen og tunnelen. Flere gange har den kunnet ses fra mit kontor ved Østre havn.


Sølvhejre, Gerå, 25/5-2020. Første gang, at jeg selv ser arten på lokaliteten. Der har dog været enkelte andre fund tidligere, men ikke mange.


Grøn Sanger aka Kaukasisk Lundsanger, Ellekrattet, Skagen, 27/5-2020. Foto: Casper Sylvester Jensen (CSJ). Blot andet danske fund, om det godkendes. Fundet af RoC om morgenen. Et succesfuldt twitch sammen med CSJ, som også venligst har udlånt billedet til brug på bloggen. Mit eget kamera var igennem en kortere periode i foråret i stykker.

Lille Sejler, Tranestederne, Hulsig, 29/5-2020. Blot to efter Grøn Sanger, slog Skagen til igen, idet Oluf Lou fandt denne Lille Sejler, som gennem ca. to timer sås fouragerende over Tranestederne. Undertegnede var den sidste, der connectede med fuglen, der til sidst forsandt ud over havet som en prik. Egentlig kunne jeg have fået meget bedre billeder af fuglen, da den lå lige over vores hoveder, da jeg ankom, men jeg havde glemt at få kort i kameraet :-(

 Sølhejre, Gøgsig Mark, 31/5-2020. Samme fugl nåede en time senere Skagen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar