lørdag den 7. maj 2022

Fuerteventura februar 2022 - 2

Den 25. februar kørte jeg fra sydøen op til Tindaya på den nordvestlige del af øen. Tindaya er det bedste sted at se Kravetrappe og Ørkenløber på Fuerteventura. Allerede inden jeg nåede derop, kunne trappen bogføres, idet en fugl fløj over vejen nord for Antigua - se video af fuglen nedenunder.

 

Jeg prøvede at genfinde fuglen og kørte væk fra vejen. Mit forehavende lykkedes dog ikke, men området bød på Triel, masser af Dværglærker og Kanariske Pibere samt Rustænder og to Ådselsgribbe.

Steppe nord for Antigua set mod øst.

Bjerge nordvest for Antigua.

Dværglærker, nord for Antigua, 25/2-2022.

Rustand, nord for Antigua, 25/2-2022.

Ådselsgribbe, nord for Antigua, 25/2-2022. I alt sås ca. 10 fugle på ferien.

Kl. halv ni om morgenen nåede jeg Tindaya-sletten og kunne umiddelbart efter ankomst bogføre yderligere fire Kravetrapper.

Kort over Tindaya-området.

Tindaya Plains

Vestlige Kravetrapper, Tindaya, 25/2-2002. I alt sås mindst otte fugle i området.

Ørkenløber, Tindaya, 25/2-2022.I alt sås 2-3 fugle i nøjagtigt det område, som HHN havde anvist mig fra sin tur til området i 1953.

 
Sortbugede Sandhøns, Tindaya, 25/2-2022. I alt sås 2-3 fuglepå lokaliteten.

Dværglærke, Tindaya, 25/2-2022.

Ørkendompap, Tindaya, 25/2-2022. I alt sås ca. 5 fugle på lokaliteten.

Kanarisk Piber, Tindaya, 25/2-2022

Middelhavssølvmåge ssp. atlantis, Playa de Esquinzo, 25/2-2022.

Klippekyst ved Playa de Esquinzo, 25/2-2022. Klippekysten syd for El Cotillo huser flere par af Rødnæbbet Tropikfugl, og åbenbart særligt ved nævnte kyst. Ingen fugle sås, arten kan nogle år dog ankomme allerede ultimo februar. Der skulle efter sigende efterhånden yngle 20 par på øen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar