torsdag den 5. juli 2012

Utidig ryle

Fredag for 14 dage siden (22/6) regnede formiddagen væk, hvorfor jeg udskød mit arbejde i felten til om eftermiddagen og aftenen og i stedet valgte at tjekke Ulvedybet for returtrækkende vadere. Efter at have tjekket flere af hotspots rundt om Ulvedybet ankom jeg omkring middag til Perlen, som ser supergiftig ud for tiden. Efter en halv times tid fandt jeg fire ryler, hvoraf den ene var lysmavet og synede en lille smule mindre end de tre Almindelige Ryler, som den associerede med. Idet jeg med det samme kunne udelukke Kærløber og endvidere kunne udelukke en 2K Almindelig Ryle, begyndte jeg straks at tænke i hitbaner. Fuglen havde et ret kort næb, markant bryststribning i kontrast til hvid bug og virkede endvidere lidt langstrakt, hvorfor Hvidrygget Ryle var mit bedste bud. Jeg skyndte mig hernæst at alarmere PHK, som var på vej hjem fra arbejde og kunne være on location 20 minutter senere. Fuglen sås dog stadig på ret stor afstand, og selv om den lettede et par gange, lykkedes det mig ikke at se haletegningen.

Da PHK akom var fuglen dog kommet lidt tættere på og sås nu sammen med ca. 10 Almindelige Ryle, som den stadig ikke synede større end. Jeg var derfor i mellemtiden blevet mere sikker på bestemmelsen til Hvidrygget Ryle, hvilket PHK indledningsvis erklærede sig enig i. Herefter betragtede vi fuglen i endnu en halv time, hvorunder min far også stødte til. Langsomt kom rylen dog til at virke lidt større end de omkringstående Almindelige Ryle, og efterhånden som den massive regn aftog, kunne vi erkende, at fuglen faktisk var reelt meget mørk og ikke blot pga. regn. Da fuglen lidt senere lettede knuste en kraftig sort bjælke ned gennem halen endegyldigt mine drømme om Hvidrygget Ryle.

Fuglen var en Sortgrå Ryle! På en indlandslokalitet og så ultimo juni, hvor arten ellers aldrig optræder i DK! Fundet er da også kun det andet junifund jf. DOFbasen.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar