fredag den 20. december 2013

Tur med barnevognen

Tirsdag den 10. december holdt jeg en velfortjent (hvis jeg selv skal sige det) fridag ovenpå en weekend med to julefrokoster og en hulens masse overarbejde.

Om eftermiddagen kørte Johanne og jeg ud til Lindholm Fjordpark, hvor vi rullede en tur med barnevognen. Det gik lige efter planen, fordi ret hurtigt havde jeg lokaliseret en stor flok gråsiskener, der fouragerede og badede på en grusvej. Jeg fandt hurtigt en klokkeklar Hvidsisken, som jeg fik en del fotos af. Fuglen udviser fældningsgrænse i de store dækfjer og har meget hvide vingebånd, hvorfor den kan bestemmes til en 1K-fugl.

Hvidsisken, 1K, Lindholm Fjordpark, Nørresundby, 10/12-2013.

Samme fugl sås i øvrigt igen om lørdagen, hvor fuglen tillige sås af Morten Christensen, Anton Thøger Larsen, Søren Knorr Søndergaard og Kasper Christopher Madsen.

Hvidsisken, 1K, Lindholm Fjordpark, Nørresundby, 14/12-2013.
Den 10/12 så jeg endvidere meget kort fuglen, der er afbilledet nedenunder. Jeg tænker, at det nok er en Hvidsisken grundet lidt lysere ryg end de omgivende Store Gråsiskener og de svagt markerede flanker, men billedernes beskaffenhed tillader nok ikke sikker bestemmelse.

Sisken sp., Lindholm Fjordpark, Nørresundby, 10/12-2013.
Den 14/12 fandt ATL fuglen der er afbilledet nedenunder. Det lyse ansigt, de lysebrune skapularer, relativt svagt markerede flanker, svagt markerede undergump og flødefarvede anstrøg i hovedregionen er godt for Hvidsisken, synes jeg, men overgumpen ser ikke overbevisende ud.

Sisken sp., Lindholm Fjordpark, Nørresundby, 14/12-2013.
Derudover så vi 14/12 en enlig sisken, der fouragerede i rejnfan, og som viste tydelig hvidlig overgump i flugten. Fuglen var dog en Stor Gråsisken og et eksempel på hvor påpasselig man skal være med at bestemme Hvidsisken ud fra flugtobservationer alene.

Stor Gråsisken, Lindholm Fjordpark, Nørresundby, 14/12-2013.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar