onsdag den 13. april 2016

En halv SU-and

Søndag slog jeg et smut omkring Vilsted Sø i Vesthimmerland på vej hjem til Aalborg fra det midtjyske. Her havde jeg lørdag aften været til en hyggelig birder-komsammen/fotoaften hos Erik Dylmer i Gammel Rye. Morgen havde startet med en lille tur til Klostermølle ved Mossø, hvilket gav to Små Flagspætter, Sortspætte, Korttåede Træløbere, Havørn, Atlingand og mine første Landsvaler.

Ved Vilsted Sø var der som sædvanligt godt med ænder, dog ikke meget store koncentrationer, men mange småflokke hist og pist, især af Krik- og Troldand. Østenden gav et par Atlingænder og lidt Sorthalsede Lappedykkere som det sjoveste. På nordsiden af Munksjørupvej var der en del Pibe-, Krik- og Troldænder samt Bramgæs. Mens jeg er ved at scanne igennem en lille flok Troldænder får jeg øje på en Havlit hun og få sekunder efter spotter jeg en hybridhan Halsbånds- x Troldand.
Jeg når aldrig rigtig at blive i tvivl om det kan være en hel Halsbånds, da den bare ligger dér og har alt for lang top og grønskin i hovedet....
Det er ganske oplagt, at fuglen er identisk med den fugl, som Kent Olsen fandt i Vilsted Sø i april 2011. Dog har årets fugl klart mere mere Halsbåndstroldande-agtig næbtegning med tydelig hvid afgrænsning mod hovedet og lyst omkring næseborene end fuglen fra 2011. Hvor meget denne karakter kan ændre sig fra år, ved jeg ikke, men bl.a. KO og Lars Michael Løvstrøm Nielsen gransker dette nærmere i disse dage.

Fuglen blev på behørig vis dokumenteret og sendt ud på birdcall. Ganske mod forventning blev fuglen faktisk twitchet, idet Anders Brinkmann, som havde ærinder i Aars, kiggede forbi og fik set fuglen.


Kort over Vilsted Sø. Stedet hvor hybridanden lå er markeret med et lyserødt X.

Lille Flagspætte, hun, Klosterkær, Mossø, 10/4-2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar