onsdag den 4. maj 2016

Middelhavssølvmåger på Tenerife

Jeg havde glædet mig meget til at få set en masse store måger på Tenerife og håbede bl.a. på at se nogle klassiske atlantis-typer med hætte og hele svineriet. Jeg måtte dog erkende, at det var ret svært at finde rastende mågeflokke, derimod sås en del forbiflyvende fugle og småflokke rastende ude på havet. Desuden var de voksne Middelhavssølvmåger i ynglehumør og således i flot yngleornat.
Hvorvidt Middelhavssølvmågerne på de Kanariske øer henregnes til atlantis-racen, er vist lidt et temperamentsspørgsmål, da de ikke er nær så mørke som fuglene på Azorerne, der nærmer sig graellsii i oversidefarven.
Når det er sagt, så opfattede jeg det sådan, at Middelhavssølvmågerne, som jeg så var klart mørkere, end jeg er vant til fra Middelhavet og sekundært Danmark. De fedeste obs af arten havde jeg ved Playa America sidste aften på turen.
Middelhavssølvmåger, Playa de las Américas, 13/2-2016.

Generelt sås dog ret få måger godt på turen, herunder følger først et par Middelhavssølvmåger samt en blandet flok af Middelhavs- og Sildemåger, hvillket var den eneste rastende flok, som jeg kunne tjekke bare nogenlunde ordentligt.
Middelhavssølvmåger, Palm Mar, 10/2-2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar