onsdag den 11. maj 2016

Ulvedybet - hotspot for hvide måger

Inden for den sidste uges tid har jeg besøgt Ulvedybet to gange med henblik på at finde den obligatoriske Stribede Ryle, en Hvidbrystet Præstekrave eller måske en Sort Ibis?
Onsdag aften for en uge siden var ALM, min far og jeg således i Ulvedybet. Bedste fugl blev dog ganske uventet en 2K Gråmåge, som stod på Poms-markerne ved Gjølvej. Fuglen blev ædlet af ALM, som så sin kun anden Gråmåge nogensiden og tillige fik ny ædelart. Der foreligger ingen tidligere observationer i Ulvedybsområdet i DOFbasen, men jeg mener at huske, at arten tidligere er registreret i området enkelte gange. Pomser var der ingen af.

Gråmåge, 2K, Gjølvej, Ulvedybet, 4/5-2016.

På Gjølvej var der ikke voldsomt mange vadere, men til gengæld bl.a. en forbiflyvende Mosehornugle, som fløj ned mod Bjerget. Hér troede vi, at vi havde genfundet samme fugl en halv time senere, men det viste sig i stedet at være en Skovhornugle, som fløj rundt i aftenlyset og kunne ses rigtig fint. Ved Vesterkær blev der forgæves lyttet efter Tredækker på de ellers meget oplagte tuede enge. Her stod der til gengæld næsten 50 Tinksmede og lidt Brushøns - stedet så voldsomt giftigt ud!
Skovhornugle, Bjerget, Ulvedybet, 4/5-2016.

Mandag morgen kl. 04.45 kørte ALM og jeg igen ud, turen gik til Tranum-området, hvor der skulle tælles Aftenfalke, Steppehøge og Rødryggede Svaler. Kl. 10.45 var vi tilbage i Aalborg, og måtte erkende, at morgenobsen var lidt skuffende med bedste fugle som en Hedehøg, en Lærkefalk og en Sortstrubet Lom. Dertil lidt rastende Stenpikkere, Bynkefugle og otte Sortstrubede Bynkefugle, som nok repræsenterede hele seks par!
Hedehøg, 2K, Ejstrup Strand, 9/5-2016.


Efter endt arbejdsdag og aftensmad med familien stævnede jeg 19.15 ud igen, idet jeg gav Ulvedybet en chance til. Ved Haldager Vejle fandt jeg en fritgående Rørdrum i teleskopet, som endda gav sig til at pauke, dette fik jeg dog ikke på video.


På vej mod Gjølvej så jeg ud af øjenkrogen en tilsyneladende hvid måge på en mark ved Søengene med andre måger. Minsandten om det ikke var en 2K Hvidvinget Måge, der efter ti minutter fløj med andre måger mod sydøst. Arten er tidligere registreret i Ulvedybet i 2003 af Tim Andersen, hvilket nok er eneste anden obs fra lokaliteten. Rimelig vildt med to forskellige hvide måger i Ulvedybet inden for en uge, især taget i betragtning, at begge fugle blev opdaget fuldstændig tilfældigt fra kørende bil!

Hvidvinget Måge, 2K, Søengene, Ulvedybet, 9/5-2016.

På Gjølvej var der pænt med vadere således bl.a. 156 Brushøns og 14 Sortklirer, men intet sjældent. Dagens obs sluttede ved Haldager Vejle med to syngende Blåhalse, en paukende Rødrum samt pænt med Sivsangere og Vandrikser, men ingen Savisangere, som sidst er registreret i området i 2014.
Kl. 22.40 var jeg hjemme på matriklen, godt udkørt efter en lang dag!
Aftenstemning på Gjølvej.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar