søndag den 20. november 2016

Flere af de hvide

En del af dagen i dag blev brugt på en rundtur i Østvendsyssel på en række klassiske steder for større ansamlinger af Gulspurve, der kunne tjekkes igennem for Hvidkindet Værling. Det gav dog ganske skuffende under 50 Gulspurve. På hjemturen gik ruten gennem Bolle/Try Enge, hvor to Store Tornskader, to Fjeldvåger og ikke mindst min første Duehøg i rigtig lang tid sørgede for spændingen.
 
 Duehøg, Try Enge, Hjallerup, 25/11-2016.

I et sidste forsøg på at finde noget sjældent svingede jeg inden om Bouet ved Nørresundby. Her er der traditionelt større flokke af Stor Gråsisken i invasionsår, og lokaliteten har enkelte gange givet Hvidsisken. Efter lidt tid fandt jeg en flok blandede siskener på små 100 fugle. Ude fra vejen kunne jeg gennem træerne tjekke 5-10 gråsisken-typer. Herudaf var der øjensynligt flere meget lyse fugle uden særlig meget flankestribning og således gode Hvidsisken-kandidater, men fuglene sås dårligt gennem træerne kun med håndkikkert. Jeg skød nogle dokuskud, inden fuglene vimsede videre til næste træ. Umiddelbart vil jeg vurdere, at der kunne være tale om to hunfarvede og en 2K+ han Hvidsisken, men fotos er for uskarpe til at afgøre det med sikkerhed.
Muligvis tre Hvidsiskener, Bouet,  Nørresundby, 25/11-2016.

Herefter vandrede jeg ind i beplantningen, men de første mange fugle jeg tjekkede lignede alle klassiske Store Gråsiskener. Efter lidt tid fandt jeg en meget lys sisken i toppen af en rødel. Efter lidt nøjere gransken gennem grenene viste det sig at være en 2K+ han Hvidsisken, som dog var meget svær at få brugbare fotos af.
Hvidsisken, 2K+ han, Bouet, Nørresundby, 25/11-2016.

Efter lidt yderligere tid fandt jeg en lys hunfarvet fugl sammen med en gråsisken i en lærk på ret kort afstand. Den akkompagnerende gråsisken bestemte jeg i felten hurtigt til Stor, men er lidt i tvivl nu, da fotos viser mokkafarvet bryst og flanke. Flere fotos vil blive kigget igennem på mandag. Senere så jeg igen en fin hunfarvet Hvidsisken, som det dog ikke lykkedes mig at fotografere. Om det var samme eller ny vides således ikke.
Hvidsisken, hunfarvet sammen med formentlig Stor Gråsisken, Bouet, Nørresundby, 25/11-2016.

Slutteligt fandt jeg igen nok samme 2K+ han Hvidsisken, som denne gang var lidt mere medgørlig i forhold til fotos. Bemærk den karakteristiske svage pink farve på brystet, som let forsvinder, hvis fuglen ses fra siden af. Summa summarum sås altså to sikre Hvidsiskener, men givet flere endnu.
Hvidsisken, 2K+ han, Bouet, Nørresundby, 25/11-2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar