søndag den 20. november 2016

Hvidsisken og sen Gærdesanger!

Fredag skulle jeg et kort smut til Hjallerup for at hente et kamera hos min far. På vej til Hjallerup kørte jeg ad Lyndrupvej og Hjallerup Engvej i håb om at støde på nogle Gulspurveflokke. Det gjorde jeg ikke, men havde til gengæld 60 overflyvende gråsiskener samt en flok på 300 Kvækerfinker, der fouragerede på en stubmark.
Kvækerfinker, Try Enge, Hjallerup, 18/11-2016.

Efter at have hentet kameraet kørte jeg mod Frederikshavn, hvor jeg ville tjekke opfyldsarealet på havnen for sjældne godbidder. Jeg nåede dog ikke så langt, fordi i den nordlige del af byen ved Østergade fik jeg øje på en pæn flok siskener, der fouragerede i elletræer. Flokken på ca. 100 fugle indeholdt flest Store Gråsisken, men også et par dusin Grønsiskener. Flokken var som sådanne flokke oftest er meget vims, hvorfor jeg hver gang de sad stille blot nåede at tjekke 15-20 gråsiskener. I skop kunne jeg dog tre gange pille Hvidsisken ud, men blot den ene gang sad den stille lang tid nok til at jeg kunne dokumentere den gennem skop med mobiltelefonen. Altså har der i hvert fald været én Hvidsisken, men sandsynligvis flere. Samme sted sås og hørtes også en Isfugl.

Hvidsisken, Østergade, Hjallerup, 18/10-2016.


Isfugl, Klavsholm Bæk, Hjallerup, 18/10-2016.

Efter et kvarters tid lettede flokken og jeg kørte videre mod Frederikshavn. I havtornkrattene var der ganske pænt med småfugle, fx Bogfinker, Dompapper, Rødhalse og mejser. Desuden sås 1-2 Munke samt meget overraskende en Gærdesanger. Fuglen sås on and off i ca. en halv time, men blev aldrig hørt kalde. Fuglens grålige overside fordrer dog ikke ligefrem, at den skulle være en Ørkengærdesanger (halimodendri). Dog må så sene fugle altid kandidere til at have østlig oprindelse, således kan man forestille, at det er en blythii aka Sibirisk Gærdesanger.

Gærdesanger, Frederikshavn Havn, 18/10-2016.

Ud over Gærdesangeren sås desuden en enkelt Husrødstjert, to meget pædagogiske Lille Gråsisken, 11 Bjerglærker, 700+ Ederfugle og ca. 3000 Sølvmåger, hvorimellem der ganske overraskende ikke kunne støves blot en enkelt Kaspisk Måge op på trods af, at fuglene kunne tjekkes ganske fint.
Lille Gråsisken, Frederikshavn Havn, 18/10-2016.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar