torsdag den 14. marts 2019

Hjelmskallesluger i Halkær Sø

Søndag var jeg en kort tur omkring Nibe-kanten.

Dagen startede ved udsigtspunktet midt på østsiden af Halkær Sø, hvorfra man har overblik over store dele af søen. Antallet af Troldænder var nærmest det laveste, jeg hidtil har set i søen, således under 100 fugle.
Efter lidt panoreren frem og tilbage fik jeg allerlængst væk i nordenden øje på en afvigende and, som lå sammen med et par Troldænder og Små Skalleslugere. Efter at have knebet øjne et minuts tid, kunne jeg ikke rigtig få fuglen til andet end en hun Hjelmskallesluger, på trods af afstanden, flimmer og bølgegang.
Afstanden var for stor til phonescoping, hvorfor jeg ret hurtigt kørte op mod nordenden for at få et bedre kig og blive helt sikker. Det lykkedes ikke, da fuglen herefter var pist væk i den næste times tid, indtil jeg blev nødt til at køre hjemad. Pænt frusterende.

Mandag var vejret alt for godt til ikke at kigge på fugle, og efter at have fået clearet, at der ikke var noget presserende på arbejde, begav jeg nok engang mod Halkær Sø. Efter en lille times scanning fandt jeg til sidst en fin hunfarvet Hjelmskallesluger i en flok Troldænder i NØ-enden på nogen afstand. 

Superfedt at kunne konstatere, at jeg ikke bare var ved at blive småskør, selv om det ene jo ikke partout udelukker det andet.

Fuglen blev opdaget fra p-pladsen i NV-enden, hvorfra øverste af nedenstående videoer er filmet. Herefter skiftede jeg position til p-pladsen i NØ-enden, hvor man kan kigge ind mellem og over tagrørene.Gennem de næste tre kvarters tid så jeg herfra fuglen on and off på ganske nært hold. Dog svømmede den flere gange om bag en pynt eller gemte sig inde i tagrørene.







Ud over Hjelmskalleslugeren bød Halkær Sø bl.a. på 24 Små Skalleslugere, 500 Troldænder og en paukende Rørdrum. Af nedenstående fremgår et oversigtskort over Halkær Sø.


Resten af dagen besøgtes først Halkær Bredning (bl.a. 2500 Troldænder, 4 Bjergænder og 5 Skestorke) og Nibe Bredning (tusindvis af ænder (primært Pibeænder), masser af Lysbugede Knortegæs og tusinder af Kortnæbbede og Bramgæs flyvende rundt som bagkulisse over Valsted/Stavn/Barmer Enge.
Dernæst stod den på et lille intermezzo på arbejde i Aalborg, inden turen gik videre ud i det blå. Først besøgtes Bouet, hvor 350 Store Gråsisken blev bogført, desværre blot overflyvende. Dernæst Store Vildmose/arealerne langs Ryåen, som bød på flere tusinde svømmeænder (især Pibeænder, men også Krik-, Grå og Spidsænder samt enkelte Ske- og Knarand), masser af gæs, lidt Traner, 50-100 Pibesvaner, en Kongeørn og en Fjeldvåge. Til slut tjekkede jeg Haldager Vejle, hvor et par tætte flokke på i alt 2300 Pibeænder kunne gennemtjekkes for en amerikansk ditto.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar