tirsdag den 24. marts 2020

Lokal Rødhalset

Søndag formiddag havde jeg tid til en lille tur ud i det gode vejr. Strategien var klar, tjek af Troldænder i Halkær Sø ved Nibe.

På vej mod Nibe faldt jeg over flere gåseflokke, som stod på fornuftig afstand ved Sønderholm Enge. Ret hurtigt lokaliserede jeg en Tundrasædgås i en flok Kortnæbbede Gæs og derefter endnu en Tundrasædgås i en anden flok Kortnæbbede. Efter et par minutteres yderligere panorering af en flok Bramgæs afslørede en smuk Rødhalset Gås sig i flokken. Blot min anden Rødhalsede Gås i det nordjyske nogensinde, ca. otte år efter den første. Superfedt!

Jeg var ikke i stand til at melde fuglen ud på birdcall, idet min vante telefon er i stykker, og jeg dermed ikke har login til min birdcall-mailkonto. Derfor fik jeg min gamle studiekammerat SSL til at melde fuglen ud, hvilket han da også gjorde, næsten uden fejl, men ikke helt.




Morgenen efter fandt Ole Amstrup en Rødhalset Gås ved Søengene ved Ulvedybet, formentlig samme fugl. Kl. 17 så Thomas Garm Pedersen dog igen en Rødhalset Gås ved Sønderholm Enge, så hvorvidt der er rent faktisk er tale om én eller to fugle er lidt uvist, men mon ikke det mest sandsynlige er én fugl, der ligger og pendler mellem de to områder på hver sin side af Limfjorden. Afstanden mellem Søengene og Sønderholm Enge er ca. 11 km.
 
Egentlig kan det meget vel tænkes, at alle observationer af Rødhalset Gås i Nordjylland i indeværende vinter drejer sig om kun én fugl:
 
- 12/12 2019, Staun, Barmer og Valsted Enge
- 2-3/3 2020, Kærup og Torup Holme, Vejlerne
- 22-23/3 2020, Sønderholm Enge
- 23-24/3 2020, Søengene, Ulvedybet

Masser af gæs!

Efter at have kigget på den Rødhalsede i en ti minutters tid, var den pludselig væk, og lidt efter lettede resten af flokken, som den havde stået i.

Derefter gik turen til Halkær Sø, som bød på 2600 Troldænder, lidt Knarænder og Lille Skalleslugere, årets første Sildemåge, en Rød Glente, ca. ti Skægmejser, paukende Rørdrum, Isfugl, gjaldende Grønspætte og mindst tre Bjergpibere på engen nord for søen. Fuglene sås kun i luften, men var vurderet ud fra flugtobservationer og fotos alle kraftigt på vej i flot sommerdragt. Se fotos af fuglene nedenunder samt hør en optagelse af kaldet hér.

På vej retur mod Aalborg slog jeg et smut ind om Sønderholm Enge, hvor alle gæssene nu var betragteligt længere væk. Dog lykkedes det os efter en koncentreret indsats at grave fuglen frem, således fik også min far, to fuglekiggere fra Farsø, Jens Skovgård og Poul Erik Sperling set fuglen.
Twitchere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar