fredag den 25. august 2023

Thyture

Sommeren har budt på et par udbytterige ture vestpå til Thy. Den næstsidste dag i juli var jeg sammen med min far og MCh på først Agger Tange og siden i Hanstholm. På Agger Tange var der mange vadere, en Kaspisk Måge og mindst tre Almindelige Kjover. Vi fandt ikke Kærløberen, som var set dagen før. Det lykkedes mig at blive sikker på en adult Islandsk Stor Kobbersneppe. Dagens tal kan ses her.

Et gevaldigt uvejr rullede ind over os, men vi indtog frokosten på grillen i Agger by.

Efter veloverstået frokost tog vi et smut til Hanstholm, mest fordi de to andre ville årskrydse Middelhavssølvmågen, som HHN havde fundet et par dage forinden. Michahellisen stod fint inde midt i havnen og kunne nydes på kort afstand. Der var desuden flere gulbenede Sølvmåger, tre unge Kaspiske Måger samt mindst 43 Sorthovedede Måger, dog ganske bemærkelsesværdigt slet ingen ungfugle. På østmolen stod den samme Topskarv, som MCh havde fundet to-tre uger tidligere. Derudover så jeg kortvarigt en underlig mørskrygget sølvmåge-type, som jeg tænker var en hybrid.

Både på vejen derud og hjem så vi Rovterner på Bygholmengen.

Middelhavssølvmåge, ad., Hanstholm Havn, 30/7-2023.

Sølvmåge, ad. med gule ben, Hanstholm Havn, 30/7-2023.

Sølvmåge, 3K?, Hanstholm Havn, 30/7-2023.


Den 8/8 ramte en kæmpe sommerstorm Nordjylland. Dagen efter var vinden aftaget noget (13/15 m/s VNV i middelvind), hvorfor jeg tog til Roshage om morgenen. Det blev en super havobs med i alt 17 Almindelige Skråper og tre Sodfarvede, derudover var det dog ikke voldsomt, hvad der kom. En Storskråpe havde lunet :-)

HHN har mødt muren.

God stemning ved muren. Fra venstre mod højre: Min far Mogens Neergaard, Niels Vedel?, Noa Vedel, Morten Christensen Bindslev, Henrik Haaning Nielsen, Henrik Læssøe og Lars Grøn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar