mandag den 4. september 2023

Hits mod nord

Mens jeg sad på færgen mellem Göteborg og Frederikshavn om aftenen 10/7 fik jeg et opkald fra Søren Kristoffersen om en Ørkentornskade i Hirtshals fotograferet samme dag. Dagen efter startede med en tur til Hirtshals, hvor jeg bogførte min første sikre observation nogensinde af denne centralasiatiske race af Stor Tornskade. Fuglen sås godt og var ganske uanfægtet af min tilstedeværelse.

Derudover bød Hirtshals samme dag på en 2K Sorthovedet Måge i havneindsejlingen - ny årsart for mig.

Ørkentornskade, Hirtshals, 11/7-2023.
 

En aftentur til Hirtshals 26/7 sammen med min far og min søn Emil gav årets første unge Kaspiske Måge i DK for mit vedkommende.


Den 12/8 besøge jeg sammen med KBC Skagen. Dagen forinden var der set Cistussanger, så det var med et spinkelt håb om, at fuglen igen ville vise sig, at vi satte kursen mod nord.

Just arriveret kunne vi starte dagen med årets første unge Høgesanger i Jylland, idet en fugl var blevet fanget af SKAF og blev fremvist ved kabeltromlen.
Høgesanger, 1K ringmærket, Grenen, Skagen, 12/8-2023.

SSC fremviser Høgesanger, Grenen, Skagen, 12/8-2023.

Efter at have set den fremviste Høgesanger gik KBC og jeg ud mod den nye strandeng, hvor vi så en ung Duehøg. Efter en halv times tid hørte vi Cistussangeren, men fik ikke set fuglen. I løbet af den næste times tid hørtes Cistussangeren yderligere to gange, og den ene gang så vi den tillige og det lykkedes mig at få nogle skodfotos af fuglen.


Cistussanger, Grenen, Skagen, 12/8-2023. Hør dårlig optagelse af kald på DOFbasen.
EC og KBC, Grenen, Skagen, 12/8-2023.

Efter et par timer ude i strandengen længst ude på Grenen gik turen forbi obsposten ved Verdens Ende. Her fløj ligew pludseligt både en Svalehale og en Sørgekåbe, dertil sås et par Storkjover og ikke mindst hørtes tre Store Korsnæb, der kom forbi. Mon ikke arten yngler regelmæssigt på Skagen-halvøen?

Svalehale, Grenen, Skagen, 12/8-2023.

Spektrogram over flugtkald fra Stor Korsnæb, Grenen, Skagen, 12/8-2023 (midterst), sammenlignet med ditto af Lille Korsnæb fra XenoCanto (øverst) og ditto af Stor Korsnæb fra XenoCanto (nederst).

Ingen kommentarer:

Send en kommentar