onsdag den 20. september 2023

Endelig Topskarv i Hirtshals!

I går tog jeg i anledning af et kraftigt blæsevejr fra sydvest en halv fridag, hvor jeg efter aflevering af børn tog til Hirtshals. Jeg planlagde at starte ved Leret med en havobs, men grundet et helt infernalsk regnvejr ved ni-tiden startede jeg inde på havnen, hvor jeg kunne sidde i læ i bilen.

Fra tværmolen kunne jeg sidde med skop på autorudestativ og kigge ud i indsejlingen, hvor jeg hurtigt fik spottet nogle Suler og en Storkjove, der bare blæste igennem med vinden og regnen i ryggen mod nordvest. Jeg kunne desuden tjekke skarverne på dækmolen, og ret hurtigt fik jeg øje på en fugl med tyndt næb og høj pande. Det lignede da godt nok en Topskarv, men afstanden var stor og sigten elendig, så jeg kørte ud til molespidsen, hvorfra jeg kunne tjekke skarverne ordentligt. Efter lidt panorering frem og tilbage fik jeg fundet hele tre unge Topskarver blandt de vel ca. 100 Skarver.

Topskarv er notorisk sjælden i Hirtshals sammenlignet med Hanstholm og Skagen og dens fravær er noget af et enigma blandt nordjyske fuglekiggere. Således er der blot tale om cirka femte obs af Topskarv i Hirtshals Havn, hvor de tidligere observationer fremgår af nedenståede:

- 22/2 1970, 2 ad., *Jens Kirkeby.

- 15/4 2009, 1 3K+, *Lars R. Pedersen.

- 22/9-17/10 2012, 1 1K, *Anders Østerby.

- 10-11/9 2020, 1 1K, *Anders Østerby.

Derudover rastede to unge Sorthovedede Måger på indersiden af dækmolen sammen med Rider. Endvidere lå der 500+ Ederfugle i læ af dækmolen. Det kan kun være et spørgsmål om tid, før der ligger en Strømand imellem dem!

Klokken ca. 0945 satte jeg mig ud til Leret, som er det flade areal mellem fyret og havnen. Her kunne jeg sidde i læ bag bilen og have en fin udsigt over havet. Der kom lidt Suler (alle almindelige 😔) samt endnu en Storkjove og tre Almindelige Kjover. Klokken 10.32 fik jeg øje på en lille sort fugl, som fløj rundt over havet ca. 700 meter ude og ikke rigtig bevægede sig nogle vegne. Det var sgisme en Stor Stormsvale, en art hvis verdensbestand er i stor tilbagegang, hvilket også har reflekteret på danske observationer af arten. Således har arten været påfaldende sjælden de sidste 5-10 år sammenlignet med tidligere.

Det lykkedes mig at filme stormsvalen, men i den forbindelse forsvandt fuglen for mig, måske gik den til rast?

Dagens obs er den kun anden i Danmark i år og den første i efteråret. Årets eneste anden obs er fra 4/1 på Grenen, Skagen, hvor Rolf Christensen så en fugl trække forbi. 

Udsigt fra Leret i det flotte vejr. Engang imellem kom der meget kraftige byger, og jeg må stoppe obsen midlertidigt.

De mange Brune Suler på den engelske østkyst taget i betragtning, så havde jeg håbet på mindst to arter af sule på obsen, og det nåede jeg jeg lige akkurat på falderebet!

Som et lille aber dabei, kan jeg tilføje, at jeg lørdag 16/9 var på en aftentur til Løkken med Johanne, drengene og min mor. Det var en utrolig flot, lun, stille aften. Der lå en del måger, der var gået til overnatning på havet ud for stranden. Blandt disse fandt jeg en ung Sorthovedet Måge, min første ungfugl i år. Det er blot andet fund af arten på lokaliteten; første fund var en 2K-fugl, som jeg selv så i oktober 2011 på en havobs.

Scenisk view, Løkken Strand.
Min bedre halvdel og undertegnede nyder de sidste rester af sensommeren.
Emil og Christian slår smut. Begge kom desuden i havet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar