tirsdag den 12. september 2023

Strand og yankand

Det svigtende sommervejr i juli og august har ikke inviteret til strandture. Derfor var weekendens sommeragtige vejr en kærkommen lejlighed til at tage til stranden.

Lørdag var hele familien, min far samt min søster og hendes børn taget til Uggerby Strand øst for Hirtshals. Stedet er vores foretrukne badestrand grundet den ugenerte placering, flotte omgivelser, børnevenlige vand samt for mit vedkommende muligheden for at se lidt fugle sammenlignet med fx Blokhus Strand.

Efter et par timer på stranden kørte jeg en kort tur op og ned af stranden for at tjekke måger, ænder mv. Lidt øst for nedkørslen lå en flok på ca. 25-30 Sortænder ret tæt under land. Efter lidt kig på de sovende og dykkende ænder åbenbarede en Amerikansk Sortand sig pludseligt i flokken. Fuglen kunne herefter ses on-and-off den næste halve times tid (når den ikke sov), og både min far og Emil fik set fuglen.


Observationen følger en længere række af obs (af op til to fugle) på strækningen mellem Uggerby Strand i øst og Hirtshals Havn i vest. Første observation stammer tilbage fra september 2016, hvor jeg fandt en han ca. én km fra lørdagens fundsted - se her. Hvor mange fugle, der har været involveret må stå hen i det uvisse, men min gut feeling vedrørende lørdagens fugl er, at det er den samme som i 2016.

Af andre sjove fugle sås to Kaspiske Måger (adult og 1K) blandt flere tusinde Sølvmåger, en ung Lærkefalk, en ung Almindelig Kjove, en 2K Sortstrubet Lom, mine første Lysbugede Knortegæs i efteråret, min første Skærpiber i efteråret samt flere Strandtudser i strandsumpen.

Helt generelt har stranden ved Uggerby ændret sig meget de senere år, således er den brede sandstrand (mellem nedkørslen og åudløbet), der tidligere var god til rastende vadere nu groet ret meget til i især krybhvene og ikke længere relevant for ryler mv. Til gengæld ser den østligste del ud ret oplagt ud som rastested for Tredækker, men hverken denne art eller Enkeltbekkasin kunne fremmanes blandt de ca. 35 Dobbeltbekkasiner, der holdt til i området.

Kaspisk Måge, 1K, Uggerby Strand, 9/9-2023.

Lærkefalk, 1K, Uggerby Strand, 9/9-2023.

Almindelig Kjove, 1K, Uggerby Strand, 9/9-2023.

Lysbugede Knortegæs, Uggerby Strand, 9/9-2023.
Strandtudse og Johannes hånd, Uggerby Strand, 9/9-2023.

Nedenfor ses lidt stemningsbilleder fra turen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar